Har HUI gått vilse?

HUI och Deloitte har kommit med siffrorna för årets julhandel som prognosticeras till 62 miljarder, dvs. en rejäl ökning med 7,5 % från förra året. visar att vi klart är i slutet av en högkonjunktur med ökande sysselsättning och konsumenter som har satt på sig spenderbyxorna:

Att försäljningen förväntas öka kraftigt även i år beror på att sysselsättningen ökar och att hushållens ekonomi är fortsatt stark tack vare reallöneökningar och låga räntor. Knappt 60 procent av försäljningen kommer att tillfalla sällanköpsvaruhandeln medan resterande del hamnar i dagligvaruhandeln.

HUI har under åren försökt att använda årets julklapp till en symbol för en trend. Förra året en ljudbok eftersom man då såg en trend i läsandet, året innan ett pokerset och då handlade det om nytt och som säger något om den tid vi lever i och 2004 var det platt-TV som fick symbolisera elektronikbranschens uppgång och självklart ska vi inte glömma bort mössan – som handlade om sportretailbranschen. I år har man valt GPS:en till årets julklapp – eftersom man ser den som en symbol för en global trend av individuellt resande. Hela listan över HUI:s julklappar sen 1988 finns här.

(Market. Pressmeddelandet finns här)

Elektronikkedjan Expert tror snarare på en bärbar dator som årets julklapp (nähä?!) efter att ha gjort en undersökning bland 7 493 svarande. Fast egentligen pratar man om att laptops blir intressanta på grund av mobilt bredband.

Mobilt bredband gör värdet av den bärbara datorn ännu större eftersom kunderna kan ta med sig sina internetvanor till fjällstugan, sommarstugan eller båten där barnen kan fortsätta att besöka Facebook och Youtube

Jo. Såna platser brukar ju verkligen ha god 3G-täckning…

(Market)

TBFKEM tror inte det. Hon menar att årets julklapp blir Clone-a-willy:

Gissa om stugorna kommer att vara fulla av besvikna flickvänner på julafton.

Enligt Aituellus bloggkoll så ska det bara vara sju bloggar av 80000 som skriver om GPS:er som julklapp – utan att koppla det till HUI:s utnämning (dvs. att den här postningen inte gills). Utifrån detta analyserar man att GPS:en är lika intressant som en tandborste… Då blir min följdfråga: hur många är det som verkligen skriver om tandborstar som julklappar?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *