Årets julklapp

JKL menar att årets julklapp blir en mp3-spelare (JKL Blog). Själv är jag skeptisk. Så – stay tuned: idag släpps HUIs rapport om vad som räknas bli årets julklapp.

Förhoppningsvis är det något lite sexigare än 2003 års stickade mössa…

Årets julklapp är enligt HUI: en platt TV.

“I år har tomten spenderarbyxorna på sig! Jämfört med förra Årets julklapp, mössan, kommer Årets julklapp att kännas av desto mera i tomtens plånbok. Men tomten känner sig stärkt av det senaste årets konjunkturuppgång och har bestämt sig – den platta TV:n har han varit sugen på ett bra tag och nu har ändå priserna sjunkit så mycket. Ja, man får väl se det som en klapp till hela familjen, tänker han.
Att HUI i år har utsett en produkt inom elektronikvarubranschen, till att bli Årets julklapp, kanske inte är helt oväntat. Detta är en bransch som under ett flertal år vuxit starkt och under innevarande år är elektronikbranschen en av de detaljhandelsbranscher som har utvecklats starkast.
Ett kriterium för att bli Årets julklapp är att produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter. Att den platta TV:n svarar för ett högt försäljningsvärde kan belysas med att under oktober månad översteg försäljningsvärdet för den platta TV:n för första gången försäljningsvärdet för den vanliga TV:n.
Utöver det faktum att elektronikbranschen varit framgångsrik i år, bland annat beroende på det stora intresset för den platta TV:n, så finns det ytterligare två motiv till varför den platta TV:n valts till Årets julklapp. Den ena är det fortsatta inrednings- och hemmafixarintresset och den andra är den så kallade hemmabiotrenden.
TV-apparaten har med den platta skärmens intåg kommit att bli, inte bara en teknikpryl utan även en inredningsdetalj. Den nya platta TV:n tilltalar inte bara den traditionellt teknikintresserade kategorin människor utan också även det stora flertalet inredningsmässigt intresserade svenskar.
Den andra trenden som kan kopplas till utnämningen av den platta TV:n till Årets julklapp är den så kallade hemmabiotrenden. Denna inkluderar såväl hemmabioanläggningar som DVD:ns intåg på den svenska marknaden. Som den sista pusselbiten i dessa system har många väntat på att priset på vägg-TV:s ska sjunka – vilket det nu har gjort.”

Ur pressmeddelandet för Årets Julklapp.

Det känns som om HUI är kompisar med Telia som ger bort platta TV-apparater om man köper en mobiltelefon…

Related Posts

5 thoughts on “Årets julklapp

  1. N/.

    Det som JKL missar är att HUI gör en oerhört läcker omskrivning av hur trenderna ligger genom att hitta EN sak som de utnämner till årets julklapp. mp3-spelare är inte innovativt även om det ligger i samma branschsegment som platt TV. Platt TV är dyrt, det visar på en ny inställning till konsumtion i allmänhet och det är en relativt ny teknik vilket visar att människor tenderar att bli mer och mer “early adopters” i gemen.

  2. kajsa

    Jag tycker det är förjävligt att handelns egna utredare utser en så dyr pryl till årets julklapp. Det känns ibland som HUI liksom har blivit tillsagda att fördela titeln “årets julklapp” på olika sektorer i handeln. Förra året var det ju mössan som var årets julklapp så det för väl dags för teknikhandeln att få sitt i år. Jag tror definitivt att denna utnämning påverkar folks sätt att tänka när de väl ska ut och shoppa och kanske omedvetet känner sig tvugna att konsumera mera.
    -Herregud alla andra ska ju tydligen köpa platt tv i år….. HUI hade ju också räknat ut att varje svensk ska spendera ca 5000 i julhandeln. Detta inkluderar alla från 0-99 och eftersom inte alla dessa faktiskt är ute i handeln blir det ju en betydligt högre siffra i köpstarka generationer. En familj på fyra skulle alltså hanlda mat och juilklappar för 20000 spänn. Det är ju faktiskt inte riktigt klokt, men det är klart om de ska ha råd med en platt tv så får de väl pynta…

  3. N/.

    Problemet är väl att just den platta TVn kan väntas bli årets julklapp och framöver ha en hög säljandel. HUI är rätt pedagogiska snarare än “lickin’ the boots of shiny leather”. Jag tvivlar på att fler köpte stickade mössor i julklapp förra året och faktiskt tvivlar jag på att HUIs utnämning gör från eller till när det gäller försäljning av platta TV-apparater.
    Däremot säger HUIs förutsägelser mycket om de trender som finns i samhället. Då bakmaskinen utnämndes till årets julklapp var trenden “ute-ätande” och yuppies var hjältar. Alla ville ha extralyx. Och så vidare.
    Det som hänt är att LCD-tekniken fått genomslag på bred front (det har jag fått bekräftat från forskarna nere i “Crystal Valley” här i stan) och priset sjunker lika drastiskt som priset det senaste året sjunkit på andra teknikprylar.

  4. Pingback: Har HUI gått vilse? | Researcher

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *