En ljudbok

Precis som att glöggen varje år är varm så utser HUI (i år tillsammans med Deloitte) varje år “årets julklapp” ((Faktorerna för detta är:

  • Produkten skall representera den tid vi lever i.
  • Produkten skall vara en nyhet eller så ska det finnas ett nyväckt intresse för den
    under året.
  • Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal
    enheter.

)) 2006 är årets julklapp en ljudbok. Anledningen är att boken som fenomen fått stor uppmärksamhet under senare år, ljudböckerna har trefaldigt ökat sin omsättning, man räknar med att cirka två miljoner svenskar under 2006 har lyssnat på åtminstone en ljudbok. Samtidigt har den mobila utvecklingen skapat ett behov av innehåll – för att kunna sälja mp3-spelare till personer vars musikintresse är måttligt så krävs något annat.

Intressant för HUI är också tillgängligheten för konsumenten – att det är en vara som inte bara säljs via bokhandlare utan också har en självklar plats inom dvh och inom servicehandeln.

HUI prognosticerar också julhandeln för året som ännu ett rekord. 52 miljarder räknas summan bli inom detaljhandeln, en nätt summa på 5700 kr per svensk. Det är tionde året i rad som julhandeln sätter rekord och det är första gången HUI räknar med att konsumenterna spränger 50 miljarder-vallen. Uppgången är på 7,6 % och hela 60 % av intäkterna beräknas hamna i specialistledet medan resten ligger inom dvh-segmentet.

Läs pressmeddelandet här. Hela rapporten för årets julhandel finns här.

Related Posts

One thought on “En ljudbok

  1. Pingback: Har HUI gått vilse? | Researcher

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *