Disruptive Media: Aftermath

Ibland gick det fort. Kanske för fort. Ahlen har skrivit ihop en do and don’t-lista från de konferenser han deltagit i den senaste tiden (de har mer eller mindre stått som spö i backen…). Och så här i sena timmen kommer Anton också med tips för konferensbloggare.

Så här i efterhand är det minst lika kul att faktiskt gå igenom backchannel #DisruptiveMedia och läsa kommentarer, och så här i kvällen svara vidare – låta diskussionen fortsätta.

En intensiv dag. Svårt att egentligen så här tidigt samla ihop intrycken.

Det är dock enkelt att säga vem som var allra sämst: Google Sveriges PR-chef Maria Göth. Helt ärligt så kändes det snarare som säljsnack för AdWords och Google for Dummies än utlovade Sök som en del i PR-mixen. Vi var flera som funderade hur länge hon verkligen ska bli kvar på den stolen – svaren om hur de ser på brand fans mm var onekligen intressant intetsägande.

Hans Leijström hade väldigt överväldigande fyllda slides (jag skulle gärna vilja ha dem och gå igenom dem i lugn och ro) men det är onekligen intressant det som Trive gör.

Gabriel Sundquist från Pronto Communications hade viss övervikt mot en lätt febrig hallelujakänsla inför WoM och buzz marketing men vissa saker kändes viktiga, och oavsett vad så är WoM och buzz extremt viktiga. Så klart tyckte han att de blivit illa åtgångna av media och bloggar (typ här och här). Precis som Alexander Mason, som var med i slutpanelen; som ansåg att bloggarna inte förstått vad han menade i den debattartikel han skrev i AB för ett tag sedan.

Fredrik Wackå hade sedan värsta spoten (efter lunch) och utan slides blir det svårt att prata om intranät och sociala medier, och även om han kanske kände att han inte nådde fram till alla så tror jag att många av de mer icke-nördiga såg att det gav en hel del. Själv tyckte jag att han tog upp några viktiga punkter som jag kommer att ta med mig in i diskussionerna med kunder som tror att alla “nya medier” handlar om extern marknadsföring.

Alexander Ljung och Eric Wahlforss hade kanske det mest hårdtuggade ämnet: Människor, profiler och förtroende – vikten av förtroende på den nya webben och tiden var för kort för att verkligen återge den rätt intrikata och komplexa bild de försökte förmedla. Själv tänker jag verkligen köpa deras bok – tror den kan bli ett perfekt komplement till “Märken och människor”. Johan Hedberg från Early November Sweden var en ståuppare som borde satsat mer på casen och mindre på siffrorna. Men det är skönt med folk som brinner för det de gör och som faktiskt lever det som man jobbar med (nejdå, jag talar inte alls i egen sak inte…).

Allra bäst var dock Annika Lidne själv, som i två snabba seminarier dels pratade om själva medieutvecklingen och hur PR kan användas i sociala mediesammanhang – förutom att hon är den som stått för hela eventet har hon lyckats att samla ihop två mycket intressanta föreläsningar. Passion för ämnet. Jajamensan. Så självklart Björn Jeffrey, från Good Old, – hans tänk om de åtta olika internetvalutorna är väl värda att utvecklas till en modell framöver.

Och en seminarierna är bara hälften av en konferens. Att träffa en massa folk som man läst, mött i kommentarsfält på bloggar och i många år haft (en av våra enligt IRL-personer smått störda) relationer med. Och jag håller med Wackå: Jocke Jardenberg är en fascinerande person som vågar sticka ut. Och självklart oerhört kul att träffa Björn Jeffrey efter alla dessa år och Wackå – herregud: vi snackar en tidig bloggosfär. Kristofer Mencák från GoViral, Martin Källström från Twingly/Primelabs och självklart Beata Wickbom (som driver Second Business), som var en fullkomligt utmärkt moderator – stenhård, kunnig och inte minst lyhörd. Vid baren hade jag och Mattias Östmar på PRfekt ett långt snack om hans applikation och intresse för psykografisk demografi – något som jag är intresserad av: fr a att ha en applikation som kan ge mig beslutsunderlag och underlag för att jobba mer effektivt med mediestrategier, positioneringar och målgruppsanalyser. Så självklart en massa nya bekantskaper som jag hoppas jag kan knyta till mig i mitt nätverk.

Och självklart: Annika Lidne, Lidne Inc. Som skrev en bok som fick mig att faktiskt hitta vidare in i cyberpunkens vindlingar. Sen har fasen Stina H fått konkurrens om att vara most goodlooking in the biz ;).

Bloggar från konferensen hittar du här. Jag kommer att samla alla postningar och länka upp, fixa till lite namn och annat som blivit lite galet. Imorgon…Jag har inte hunnit gå igenom alla mina postningar ännu utan det blir lite när det blir ((är jag borta en dag så samlas jobben rejält på mitt bord om man säger…)). Annika har samlat alla blogglänkar på Disruptive Media-sajten. Jag väntar in slides och film från Pronto-föreläsningen – sen ska alla postningar vara genomgångna.

Det som jag just nu känner – förutom en jävla hoper inspiration och känsla av självkänsla för att jag satsat rätt mycket personligt på att sociala medier är viktigt – är att vi har ett gäng riktiga entreprenörer och early birds när det gäller svensk digital marknadsföring. Det står mer och mer klart för mig att sociala medierna kommer att rita om mycket av den värld vi hittills lever i: reklambranschen, PR-branschen och webb-branschen kommer att smälta ihop ännu mer till ett kluster av kommunikationsdelar i helheten.

Nu ska jag gå på upptäcktsfärd bland resten av mina delar som skapar min personlighet online.

Annika själv har gjort en liten avrundning. Hon verkar nöjd. Det ska hon vara. Och stolt.

4 thoughts on “Disruptive Media: Aftermath

  1. Annika Lidne

    Tack Niclas för fantastisk bevakning och livebloggning samt inte minst generösa och snälla kommentarer!

    Jag kommer länka till alla dina inlägg från disruptivemedia.se och tipsa deltagare och sponsorer.

    Och inte minst, kul att träffa dig. Hör av dig när du är i stan så bjuder jag på lunch.

    Annika Lidne’s last blog post..links for 2007-11-26

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *