Retusch – upprörande?

Den statligt ekonomiserade Flicka.org-kampanjen fortsätter dra lans mot reklam- och mediavärlden genom att visa på hur retuschering av bilder går till. Enligt dem i varje fall. Kika in på Flicka.org och kolla in “Metropolitan”-magasinet.

Själv undrar jag om tidningen med samma namn verkligen gett sitt medgivande eller kör Flicka.org på utan att bry sig om petitesser som varumärkesskydd med mera.

Att fotografier retuscherats är knappast någon nyhet och att Flicka.org jagar uppmärksamhet genom att försöka skapa aversioner mot reklam- och mediajobb är mest fånigt.

Tidigare artiklar om Flicka.org hittar du på Flicka.org go viral.

Related Posts

3 thoughts on “Retusch – upprörande?

  1. Fredrik

    De har kallat tidningen “Metropolitan” som en pik mot “Cosmopolitan”, som tidningen heter. Möjligen kan man hävda varumärkesintrång med tanke på likheten, men det är väl tveksamt.
    Personligen tycker jag det är bra att retuscher lyft fram. Folk måste förstå att det de ser på omslag mm inte är verklighet.

  2. Dab

    Att fotografier retucheras är en nyhet, jojo, man vet ju att det sker, men hur och vad retuchas och Flickas lilla före och efter visning demonstrerar helt enkelt vad som “fixas”. Vad är det för fel på det?

  3. N|.

    Den grejen i sig själv är väl inte speciellt upprörande. Men hela Flicka.org-kampanjen bygger på en rätt sunkig reklam- och mediekritik.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *