Bilar och två infallsvinklar

SAAB och Volvo. Båda “svenska” märkena har olika approacher, olika koncept för sin reklam.

SAAB – oerhört clean och inriktad på bilen som subjekt. Sällan något om föraren utan jobbar mer på design och känslan av själva bilen. Nu senast en sammankoppling mellan bilen och flygsegmentet (med jetplan i generna). Fortfarande väldigt lågmält och teknologiskt.

Volvo kör vidare på förra årets oerhörda framgång med dokumentärkänslan. Förra gången var huvudpersonerna två syskon, en fisk och en hund. I år är det (hittills) mer kärlek. Allt hela tiden sammankopplat med Volvons tekniska innehåll men på ett väldigt intrikat sätt.

Jag tror att Volvo gör det rätta – “ha så kul” och att bygga relation både i script såväl som till tittaren.

Related Posts

2 thoughts on “Bilar och två infallsvinklar

  1. Hans Eric Melin

    Saab hade ju faktiskt ett försök till den typen av budskap för ungefär 10 år sedan då de ville lyfta upp det faktum att det var progressiva människor i kreativa yrken som minsann körde deras bilar. Bl a en kvinnlig arkitekt från Miami lyftes fram i filmerna om jag inte minns fel.

    Annars håller jag med. Saabs reklam, liksom deras marknadsföring i stort, tillhör vad som är märkligt i vår värld

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *