T-banans vagnar fulla av reklam

På måndag är en av tunnelbanevagnarna på gröna linjen insvept i Aftonbladets kostym. Tidningen har även köpt all reklamplats inne i vagnen.

SL lanserar ett nytt reklamkoncept, motsvarande det som funnits på bussar under många år – att låta hela vagnar bli reklamtäckta. Ogebjer, ABs reklamchef, berättar om konceptet:

– När man kommer in i vagnen kommer man in i tidningen. Då får man ta del av Aftonbladets erbjudande under veckan.

(Resumé)

Två saker:
En trend börjar skönjas – the take-over advertising. H&M köpte upp all reklamplats på AB.se för några veckor sedan, liknande saker har skett på MSN internationellt. Andra har på olika sätt “tagit över” stora delar av det offentliga rummet genom att köpa upp mer än 50% av reklamplatserna. Trenden lär fortsätta – när ser vi det första företaget att köpa upp hela packningsgraden i ett magasin? Det är en trend som är kopplad till trenden att köpa förstasidorna på olika tidningar.
SL har under flera år jagat klottrare och även sådana som försökt få till ett lite vidare perspektiv i synen på graffitti som konst. De har förklarat att graffittimålade vagnar är fult, och att företaget har ett ansvar för att hålla det offentliga rummet rent och snyggt. Akayismer har förklarats som förstörelse. Men nu – reklamöverhopade t-banevagnar är okej. En oerhört intressant logisk inkonsekvens som bara SL kan göra.
Hur mycket kommer ett tågsätts packningsgrad vara? En vagn syns och ger effekt – sju reklamutstyrda vagnar ger ingen annan effekt än att späda på reklamföraktet. Bäst att hoppa på tåget (*medveten pun*) och hoppa av när alla andra kommer med.

Related Posts

2 thoughts on “T-banans vagnar fulla av reklam

  1. Annica Tiger

    Intressant frågeställning. Jag personligen är inte överförtjust i graffitti-överkluddade t-banevagnar eller hållplatser. Men som konst, ja – en del verk är snygga och borde få hängas upp i det offentliga rummet men på lite mer lämpliga platser. Men konceptet med graffitti är väl just att inte detta sker?

    Jag tror inte att jag kommer att uppskatta att t-banevagnarna blir reklam-överkluddade.

    AB kunde jag välja att inte besöka just den dagen det föraviserats att H&M skulle “ta över”. Jag kunde välja det som en protest mot att tidningen sålde ut sig.

    Men T-banan är jag, som många andra beroende och kan alltså inte välja bort.

    Jag tror att effekten kommer att bli som du skriver, en påspädning av reklamföraktet.

    Annica

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *