Polarbröd borde göra tvärtom

Polarbröd har fått reda på att deras logotyp används på tröjor i bland annat Japan. Och har valt att gå stämningsvägen:

Det är direkta plagiat, de har kopierat vår logotyp utan att ändra ett dugg, säger Helena Rönnmark, informatör på Polarbröd.

De kräver nu att företagen ska sluta med detta ((DN har en fullkomligt galen rubbe: “Brödföretag säljer kläder”. Det är ju just det som de inte vill…)).

Varför känns det som om Polarbröd totalt missförstått branding-teori? Det här borde de vara lyckliga över, använda i sin marknadsföring och självklart bygga vidare utifrån samma måtto som att andra varumärken välkomnar när folk använder sig av deras logotyper som markörer på fr a T-shirtar. Det som Polarbröd inte förstår är att de inte “äger” logotypen på det sättet. Och de sätter effektivt stopp för eventuella inspel på exempelvis den japanska marknaden eftersom man säger till folk att man inte gillar brand fans.

Det här är kanske den svåraste lektionen vi som varumärkesstrateger har att lära våra kunder: att släppa kontrollen, tänka tvärtom mot förut. I det här fallet stör inte tröjorna Polarbröds affärer – det är ingen konkurrens utan snarare en möjlighet att skapa buzz, att bygga varumärkeskännedom och lovemarks. Japan har under flera år haft en mycket positiv utveckling när det gäller att gilla svensk kultur och svenska varumärken. Att få sin logotyp på en T-shirt är att bli en viktig markör i populärkulturen, det innebär att man har öppning till att skapa lite kult runt sitt varumärke. Om man väljer att inte ta till trademark-lagstiftning, om man väljer att inse att man tjänar mer momentum genom att underblåsa en sån här utveckling istället för att kväsa den.

Polarbröd har helt enkelt reagerat med ryggmärgen och har inte kunskapen om hur brands idag fungerar kontra brand ambassadeurs och early adopters.

Related Posts

9 thoughts on “Polarbröd borde göra tvärtom

  1. Pingback: etui.se » Kunden, varumärket och internet

  2. Pingback: Varning! Varumärke sprids utan lov… « PR 2.0

  3. Kristofer Mencák

    Hej,

    hoppas allt är bra!

    Kan inte annat än hålla med. Det är faktiskt smått galet att de inte vill att deras varumärke skall synas. Dessa tröjtillverkare är ju knappast konkurrenter. Det handlar inte om renommésnyltning på känt varumärke. Ingenting som kan skada Polarbröd.

    Ibland verkar det som om de är emot all reklamplats som inte är betald?!

    Mitt tips: I samarbete med de som säljer tröjorna, ta in frivilliga adresser på de som köper tröjorna och se till att skicka ett par färska polarbröd till dem. DET skulle vara något värt att snacka om, och i samma veva – lansera Polarbröd i Japan! ;-)

    mvh,

    Kristofer Mencák

    Kristofer Mencák’s last blog post..Glocalnet öppnar kundservice på Facebook

  4. badgear

    Och finns det ingen chans att en stämning skapar lite extra uppmärksamhet kring varumärket, puffar extra på att ännu fler köper tröjor. Det finns väl få saker som är så roligt som det som är förbjudet.

    Måste kittla en busig japansk tonåring ordentligt att få bära en tshirt med ett “förbjudet” märke.

  5. Niclas (admin Researcher) Post author

    @badgear. För tröjtillverkaren men inte för varumärket Polarbröd eftersom det är de som förbjuder märket. De blir “boven” och det är helt meningslöst då de inte tjänar på t-shirtar utan på bröd. Logotypen är inte varumärket och Polarbröd lär inte sälja en brödbit i Japan om de stämmer tröjföretaget vilket innebär att de förlorar hela möjligheten till att faktiskt vinna på det som hänt. Så din teori stämmer mycket illa med normal varumärkesverklighet.

  6. lord Fredruk

    Så jävla dumt. Polarbröd ska vara överlyckliga för att någon vill bära deras sketna logotyp utan att få betalt. De borde räkna på vad exponeringen är värd, och som föregående talare sa, börja sälja brödet i Japan istället för att bitcha om upphovsrätten. Det är ju knappast så att det är en brödkonkurrent som stulit logotypen.

  7. Niclas (admin Researcher) Post author

    De borde byta ut den som ger dem strategiska råd när det gäller varumärket.

  8. Pingback: deep|edition » Aftonbladets Bloggosfär en gated community?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *