Att de inte lär sig


Våra AD:s har fått ett direktadresserat dm från Bong Lab. I det låg ett avhugget finger i plast. En “smart” copy följer med om laserskärning och fingerspitzgefühl. Man kan inte påstå att Bong Lab är det första våra AD:s kommer att välja när de ska välja underleverantör. Inte efter det här.

Jag är mest fascinerad att branschen har så kort minne: otäcka dr fungerar inte. Först och främst: det är knappast så att man vill bli påmind om att man skurit sig rejält. Och om nu Bong Labs är så duktiga: show me the goods – visa något som är svårskuret.

En lärdom är också att såna här saker kan slå bakut. Ta den sk “lamm-incidenten” för Cole Russel & Price för några år sedan.

Related Posts

10 thoughts on “Att de inte lär sig

  1. Fredo

    Veckans snackis. På tal om lamm-incidenten är har fingret större relevans även om man så att säga hugger sig i handen genom utförandet av idén. På resume.se tyckte 68% att det var osmakligt och det är väl något sådant som har känts på vårt kontor idag.

    Det är kollegor (konkurrenter) till oss som pruttat ur sig det här och jag kan nästan höra dem härma “mörka rösten” på Guldnyckeln. Det brukar nämligen vi göra när vi tycker vi gjort något bra. Men vinner de med det här lovar jag att hugga ansvarig med en glacebombkladdig dessertsked i ögat.

    Fredo’s last blog post..Världens bästa varumärke?

  2. Johan Ronnestam

    Uppenbarligen gav det uppmärksamhet.

    Och humor fanns det gott om.

    Verkar som om alla tar det här på lite för stort allvar.

    Jag röstar för en uppföljning på temat “No gutts no glory” självklart med en påse med inälvor bifogat.

    Johan Ronnestam’s last blog post..Passing your plugins along

  3. Niclas (admin Researcher) Post author

    @Johan: Jag har alltid i min enfald trott att reklam handlar om att sälja. I slutänden alltså. Tänk så fel man kan ha. Dock – gillar din blogg – den är numera med i bloggrullen.

  4. Johan Ronnestam

    Det gör det absolut. Men för att sälja behöver man ju uppmärksamhet. Och det kan ju ske på helt olika sätt. Sen vad det gör för varumärket är ju en annan sak :)

    Apple skickar in en tjej springandes med en slägga som hon kastar rakt in i en stor videoskärm. Man visar den 1 gång i 120 sekunder. Och sen går det av sig själv.

    Här skickar man ett finger som är avklippt. Visst, buskis, äckligt, kanske fel. Men uppmärksamhet fick det ju, trots allt brus :)

    Johan Ronnestam’s last blog post..Prisoners rock the pants of Michel Jackson

  5. Niclas (admin Researcher) Post author

    Och när ska branschen lära sig att “all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet” inte är sant. Är det positivt eller negativt? Jag menar: Skandia fick jättemycket uppmärksamhet för ett tag sedan – jättebra. Problemet var bara att det var negativ uppmärksamhet och deras varumärke tog en jävla smäll värdemässigt.

    Så förklara för mig: om många tar illa upp av deras dm – och därigenom kanske väljer bort deras tjänser: vad har de då tjänat?

  6. Niclas (admin Researcher) Post author

    @Fredo. Jag trodde att Foreign och Abel & Baker gjorde det jag… ;)

  7. Fredo

    Okejdå, jag menade inte att vara taskig. Eller dum i huvudet. Jag läste hans inlägg på ett svartvitt sätt och uppfattade inte lekfullheten i resonemanget. Jag står i skamvrån med nerdragna byxor och bara väntar på ris. : )

    Fredo’s last blog post..Världens bästa varumärke?

  8. Johan Ronnestam

    ›› Niklas.
    Visst är det så. Så länge det här fingret stannar top of mind (vilket det kanske gör en stund till nu :) men konsumenten har ju inte världens längsta detaljminne.

    Så antingen tycker man det här är bra och då kan man glädjas åt att effekten gör att varumärket stannar en stund längre när “synapserna” ska koppla nästa gång…eller så tycker man det är skit och kan känna sig smått sorgsen åt precis samma effekt.

    ps. Dito på rullen.

    Johan Ronnestam’s last blog post..Send your doodles online

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *