Förutom Matias, Stina och Peter så kom också Fredrik Wass och Brit Stakston med.
Hur kommer virtuella utvecklingen påverka oss?
Fredrik: sociala medier är det sociala för människor närmare. Skapar bygemenskapen. Det är positivt.
Brit: Cool digital printversion av reklam. Riktiga människor som syns och rör sig. Inte skapade. Kompetensfokus på innehållet. Fortfarande inte fokus på “jag”.
Matias: Vi är ingen cool Stockholmsbyrå. Allt bygger på kraften bland människor men det handlar om att skapa populärkulturella ikoner. Dialogisera och driver varumärket och processen framåt. Riktiga människor faller ofta platt – bättre karaktärer: Björn Borg är möjligen Björn Borg – ikonerna är ideala perspektiv.
Fredrik: Transparens och öppenhet verkar vara trenden.
Matias: Live your brand är det viktigaste. Men att bygga historier skapar andra vägar och skapa nyfikenheter. Det har ett värde. Men det finns många fler värden i andra perspektiv.
Peter: Jag tror att det finns en period där allt är för mycket användargenererat. Det kommer att balanseras och det kommer att skapas en kombination av både verklighet och storytelling. Det handlar om att bjuda in alla till att kommentera och utveckla interaktionen mellan konsument och sändare.
Hur klarar företag att hantera såna här användargenererade delar utifrån konsumistentanken
Stina: Allt handlar om den globala transparensen. Det är bara att inse att allt man gör kommer att granskas. Total öppenhet. Företag är alldeles för hemliga och man skulle tjäna på att bli mer öppna.
Matias: De politiska partierna vågar inte kommunicera med sina väljare. Men det här kommer att tvinga dem.
Vad är nästa steg efter Facebook
Fredrik: Användarskapat material kommer att hålla i sig. Facebook är intressant så länge det inte finns något intressantare. Myspace tror att vi i framtiden kommer att surfa via plattformar (mashup och chunk) där man börjar.
Peter: Det där känns ’95 och det tror jag inte på. Det kommer snarare bli gigantiska mashupssamlingar – det är det som gjort Facebook stora. Allt kommer att hänga ihop.
Kommer YouTube och liknande bli en lägereldsdator?
Matias: TV finns ju inte i framtiden. Allt kommer från samma bredband. Hur man kommer att använda de olika skärmarna beror på vem som är intressantast.
Fredrik: Microchunks men blir det en lägereld.
Brit: Jag tror att det kommer ske i grupp – åtminstone de som fortfarande är barn. De gör saker gärna i grupp. Den stora kraften ligger i demokratiseringsprocessen, att varje enskild individ får ut sin åsikt.
Stina: Superbra skärm. HD-upplösning och innehållet är fritt valt. Allt kommer att vara on demand, alltid uppkopplat. Man kommer alltid vilja se bra filmer.
Kommer konsumisten bli stressmänniska – det är den digitala versionen av GI?
Fredrik: Man måste prata om den mobila utvecklingen också. Hastigheten som ökar vilket innebär att mobilen blir startpunkten för internet. Internet blir inte något på en plats utan är med en överallt. Ex.vis prisjämförelser och sökningar.
Stina: Mobilen blir min bästa vän. Självklart. Matias har en Iphone och
Matias: Där förstår man att mobilen har blivit kärlek: det är något annat – när hårdvaran kan ta hand om den mjukvara som vi levererar då sker explosionen.
Peter: Tror inte på att familjen kommer att samlas – det är något helt annat som händer nu. Ska familjen ha någon annan roll hur man tar emot nöje och upplevelser – i den stund vi kan skräddarsy innehållet så finns det ingen anledning att sitta tillsammans och titta på samma sak.
Matias: Det finns säkert en lägereldsgrej även om det innebär att man sitter och zappar – det intressanta är om man faktiskt sätter sig med familjen och gör digitala saker tillsammmans.
Hur kommer nyhetsförmedlingen att förändras på nätet?
Peter: Min hjärtefråga. Alla nyheter kommer att vara gratis. Det är svårt att ta betalt för nyhetsvärde idag. Ta Twingly: direkt möjlighet att skapa kommentarer genom bloggar.
Stina: Den globala transparensen gäller också journalistiken – och att kunna ta in mycket. Men jag är inte säker på det här med gratis – jag är inte säker men jag tycker ex vis att Alex Schulman skulle ta betalt för han har så dedikerade läsare.
Brit: så länge betalningsfrågan inte är löst så kommer redaktioner arbeta med grävandet på ett helt annat sätt.
Fredrik: det går inte att ta betalt för nyhet men för fördjupningen. Och magasin med glossat papper kommer alltid att finnas efterfrågan på.
Peter: det gör redan det – kundtidningarna är redan där. Du kan sätta ihop en tidning genom endast pressinformation.
Matias: Jag tror att AB.ses plustjänst är att vara rätt ute. Sen är avsändaren den som är viktigast när det gäller hur vi förhåller oss till information och nyheter.
Inte så många nya nyhetsmedier varför?
Stina: det finns ett så stort utbud och då vill man ha någon sorts guide oavsett om det är Viggo eller Martin Jönsson, och därför har etablerade medier ett försprång.
Peter: det finns hur många som helst. Det är varumärket som är viktiga. WSJ har 75 % av sin trafik från sökmotorerna.
Skärmar och teknik? Vad kommer hända?
Peter: Googles. Likt de som fanns för tio år sen. Men jag tror att skärmbiten är osäker på grund av ellogistiken.
Vad sker med oss som människor och de fysiska gemenskaperna?
Peter: Ta om du idag är skild. Och inte få ihop logistiken. Men självklart handlar det om det fysiska rummet och det analoga samtalet.
Brit: De sociala nätverken används av yngre för att planera IRL-träffar. Det blir så tekniskt – men det här är för många en naturlig del av livet utan att plocka bort något. Det är inte så komplicerat.
Fredrik: Det är lite fult att umgås på nätet. Det måste vi släppa. Är det en dålig sak att känna gemenskap? Ibland handlar det om en början på ett fysiskt möte. Men det är inte en tom relation även om den är digital.
Peter: På SATS kan man cykla spinning och kör Tour de France. Men man gör det tillsammans men för att överbrygga avstånd.
En plats för politiken?
Matias: Ingen har ställt frågan om trängselavgift. Varför inte lägga en diskussionsplattform? Det är ett fantastiskt undersökningsverktyg! Hur frågar man? Att använda ett användargenererat sätt att ställa sin fråga.
Stina: Kolla vad amerikanerna gör. Ex samarbetet mellan CNN och YouTube om demokratiska presidentkandidatvalet.
Brit: Det finns fortfarande mycket kvar att göra. Det är en sak att bli vän på exvis Facebook till att faktiskt kommunicera och avsätta resurser för PR-arbete i de digitala sociala medierna. Det är det nya föreningslivet – att förenas över gränserna.
Peter: Vad händer när ex.vis Centerpartiet som efter försäljningen av tidningarna köper en stor communityn? Eller SÄPO?
Stina: Det kan man göra redan nu
Peter: sant – äger man den så kan man välja vilken information man vill lägga
Kommer vår hjärna att utvecklas och utnyttjas bättre än att köra hjärnan på tomgång?
Peter: Lawnmoverman. Tankas med all information och i det utvecklar hjärnan. Information stressar oss inte i den grad som ofta varnas för. Det är inte evolution utan revolution som sker.
Viggo: vi mäter en förstasida tio sekunder snabbare idag än för några år sedan.
Kommer de äldre att åka med?
Stina: De äldre är definitivt med vad gäller uppkoppling. Men målgruppen har andra ingångar än den yngre.
Brit: Det finns olika sätt att omfamna den målgruppen.
Har vi verkligen förändrat konsumtionsmönstren?
Stina: Konsumisten lever inte som lär alltid. Man vill ha godhet som syns men får man inte credd väljer man gärna något annat.
Vad händer om all information?
Fredrik: Privat information håller på att missta sin exklusivitet – de flesta lever ungefär likartat. Företag och andra onda intressen är visserligen intresserade men jag tror inte faran är så stor.
Hur få företag att flytta sig ut på nätet?
Stina: att fortsätta pusha är viktigt och be om en liten del av budgeten.
Matias: företagare är ofta inte mogna att ta emot digitala media. Ofta gör man en investering som är feg. Och det innebär att internet håller på att tappa sin kraft och när den yngre generationen kommer så sker också en helt annan strategisk möjlighet och en pedagogisk styrka. Vissa förstår det och kan fungera.
Brit: det som skett har uppmärksammats genom Facebook och 97-känslan. Det handlar om att guida och visa på att våga att släppa kontrollen. Tycker mycket har hänt den senaste månaden.
Peter: Statistik och case är det enda som fungerar. ROI är det som gäller. Ett PR-exempel: Second Life of Sweden kostade 400k men pr för Sverige för cirka 40 miljoner globalt. Att få någon att testa innebär att man sen förstår.