Vilken planning gör du?

Nina försvann inte speciellt länge. Och hennes nya Not Another Planning Blog är minst lika bra som i Reklamchock!!! ((Hittade en gammal postning där Nina (då Nikita?) skriver om vad hon tycker om mig: Superb marknadsföring av Researcher. Jag har uppenbarligen blivit snällare :).))

Och som ny planner har hon lagt upp en schysst positionering för olika uppdrag:

1. Storfräsarplanning (eller copy, eller projektledning, eller vad som helst). Man jobbar med otroligt svåra saker för sanslöst stora, tunga och komplicerade kunder. Innefattar ofta lååånga möten, lunch i konferensrummet, powerpointpresentation och inte sällan kavaj.

2. Onsdagsplanning. Den mer bekväma mellannivån av arbete. Frågor i stil med “Vad tycker egentligen vår målgrupp om anti-rynkkräm?” och “Vad händer egentligen med My Space?” besvaras på den här nivån. I onsdagsplanning innefattar även bloggande, läsande av andra bloggar och poppsykologiska böcker. Och fika med APG.

3. Kycklingplanning. “Vilket år uppfanns den moderna pokern?”, “Vad hette den där killen som föreläste den där gången?” och “Kan du hitta den där filmen som DDB gjorde för McDonald’s?” är typexempel på den mindre roliga kycklingplanningen. För copywriters innebär det att skriva texten i utbudsannonser.

Aha… det är därför jag alltid har kavaj ;)

Related Posts

One thought on “Vilken planning gör du?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *