BoR:ed – Nini dissar reklamfilmer

Bad Girl Nini går igenom reklamen som hon för tillfället retar sig på i Reklam revisited: Först får Coop en skopa ovett i vad Nini anser en mycket usel konsekvenslogik.

Vänta lite nu! ’Servera grönsaker till varje måltid’ sen ’Grandiosa minipizza 6-pack’?? Vad har pizza med grönsaker att göra??

Samma annonsör ger henne en känsla av förvirring med ologiska klipp:

först en röst som sa ’Färska bär till glassen är enkelt och gott’ med tillhörande bild på en glass som det regnade hallon och blåbär över sen kom ’Just nu extrapris på frysta räkor’

Hennes exempel visar svårigheten med att använda utbudsreklam samtidigt som man vill föra en imagekampanj – det blir inte solitt logiskt. ICA har lyckats genom att både bygga profilen genom de trevliga men synnerligen surrealistiska figurerna i sin långkörare till kampanj samtidigt som de i princip kan stoppa in alla varor och skapa utbudsreklam genom att skriva in varorna i storyn direkt eller indirekt.

Hon går vidare med att dissa den senaste reklamen för värktabletten Ibumetin:

-Du. Är. Så. Fin.
Jag. Tror. Jag. Dör!! Jag kommer aldrig köpa Ibumetin nu. Aldrig!! Ibu & Metin köpte jag, den var asrolig. Enkel, otippad och rolig. Men den här vi-är-skådisar-i-stort-behov – av-cash-så-vi-gör-en-bajsreklam-grejjen är bara för mycket!

Hon är inte ensam om att vilja ge den reklamen årets kalkon. Jag kan tycka att det mest är ett exempel där det kreativa först är vasst, och sedan väljer man en feg väg med både en sorts celeb-vertising (kända skådespelare) och en rätt usel idé. Jag håller med henne att Ibu och Metin var briljant i sin enkelhet. Man kan fråga sig varför man väljer att sumpa en sån bra idé, som man i princip kunde kört mycket länge för den här C-såpeidén – som i första anblicken liknar ett tjog med reklamspotar för köksföretag.
Jag gissar att det handlar om att försöka urskilja en strategisk målgrupp och prata med den. Gissningsvis har man satt “kvinnor, gillar såpor, 35 år uppåt” som den typiska Ibumetin-konsumenten. Och då faller Ibu och Metin bort eftersom den snarare bygger på att skapa en medvetenhet om själva varumärkets namn. Frågan är då om målgruppen verkligen tar emot det? Jag vet inte – det är, till skillnad mot Elons reklam med matpappan, helt enkelt för långt ifrån verkligheten, för tillrättalagt för att skapa en känsla av relevans.

Nini slutar med att kräkas av Nicorettereklamen där en ung kvinna tungkysser en riktigt gammal gubbe för att få tag på hans nikotintuggummi.

Här tror jag det handlar mer om personliga preferenser (eller kräkreflexer). Den reklamen har edge och jag tror att den fungerar genom att den är så udda, väl regisserad och har en story som bygger upp produktens unicitet och exklusivitet – du måste bara ha den. Den är sopren från pekpinnebudskapen som är vanlig i annan reklam för liknande produkter.

Related Posts

12 thoughts on “BoR:ed – Nini dissar reklamfilmer

  1. Stefan

    Så du menar att dina inlägg inte har inslag av personliga prefenrenser? Att påstå att Nicorettefilmen har “edge” ger mig kräkreflexer. Det måste finnas många mycker bättre sätt att visa begäret på än att låta en 22-årig snäcka vispa runt med tungan i en gammal farbros mun. Det blir ju bara osmakligt, gubbsjukt och, ja, löjligt. Jag håller med om att den totala bristen på fördömande pekpinnar är bra men resten suger duktigt. Men vad fan vet jag. Jag skriver ju bara efter mina personliga preferenser.

  2. HansK

    Vet inte om jag håller med dig om Nicorette. Hade det varit en ung hunk-kille som slätat av en gammal gumma, så hade det kanske varit lite mer edge.

  3. Admin Researcher Post author

    Stefan. Var har jag sagt att jag inte har mina personliga preferenser med? Show me the goodie eller skaffa nya brillor.

    En generell uppdelning är att jag börjar med att göra en re-write, ofta ett citat och sedan ligger mina personliga tankar och åsikter – just nu i en lite gråare färg. Så du är liksom helt långt ute och cyklar på åkern när du anklagar mig för att försöka vara objektiv. Har jag aldrig påstått mig vara – det har inte ens varit mitt intresse.

  4. Admin Researcher Post author

    [Comment ID #31419 Will Be Quoted Here]

    Edge i meningen vasst gentemot mycket annat dravel. Visst – politiskt korrektare vore att göra tvärtom men fan vet om det hade blivit bättre.

  5. HansK

    Ja, man minns ju onekligen reklamen. Sen, om man får positiva associationer kan diskuteras, men jag är å andra sidan så långt från målgruppen man kan komma. Måste börja röka först för att kunna sluta ;)

  6. Admin Researcher Post author

    Hans. Själv röker jag men jag är för cynisk för att tro att det där skulle hända mig :)

  7. Stefan

    Jag var kanske lite väl agressiv i min första kommentar, men jag tycker att ditt sista stycke är oturligt formulerat, därav min starka reaktion. Det är liksom självklart att Nini uttalar sig efter sina egna preferenser. Metatext är bara irriterande. Dock ber jag om ursäkt för eventuella sönertrampade tår. Jag håller fortfarande inte med dig om Nicorettereklamen men ärligt; skit samma. Tack för en bra och inspirerande blogg. Jag kommer hänga här mycket tror jag.

  8. Admin Researcher Post author

    Nini är inte jag. Och de personliga preferenserna jag syftar på är hur kräsmagad man är – inte vad man tycker. Jag tycker Nicorettereklamen är funktionell, och fr a har den välregisserade inslag: hur gubben sen liksom letar i munnen efter tuggummit osv. Det är bra exekverat utifrån idén: något som få reklamfilmer lyckas med.

  9. Dabitch

    Har hört många som reagerar precis som Nina gör, och det kan ju inte vara bra i längden. Vet inte motsatt hade gjort nån skillnad alls.

  10. Nini

    Nina?!? Vem är Nina?

    NinI däremot får kräkreflexer av att det verkar som att hon suger ut hans LÖSTÄNDER!! Jag mår inte illa av det faktum att en ung tjej tunghånglar med gubben, det är löständernas bytte av mun som får min att smaka surt…

    Men så kan jag ju ha missförstått allt. Jag brukar ju inte titta klart på den :)

  11. a.o.f

    Håller med Bad Girl Nini. Äckligt med tuggumit, elontönten är hemsk och även reklamfilmer måste vara logiska annars blir de inte trovärdiga.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *