BoR:ed – Håkansson och kycklingen

En av de nya idéerna för Researcher är att kolla vad som bloggar skriver om reklam – och då inte nödvändigtvis reklambloggarna utan de där som kallas “dagbok på nätet”. Jag kommer att använda mig av Johan Larssons utmärkta tjänst Bloggar.se och plocka upp de som taggar sina meddelanden “reklam”. Det kan förhoppningsvis ge lite perspektiv på våra teoretiska perspektiv om marknadsföring och en insikt om att de väl uttänkta strategiska idéerna liksom de höga kreativa infallen helt enkelt inte alltid faller på plats.

Först ut är en personifiering som uppenbarligen inte varit helt igenom tänkt. “Sugbloggen” berättar om sitt “möte” med kycklinguppfödaren Bo Håkansson:

Kommer hem och ska snitsa upp paketet och då ser jag till min förvåning en bild på en svettig jävla gubbe. I blå slaktaruniform. Med ett stelt leende. Jag tänke “wtf är det en bild på en ful snubbe för?” Vad har han med min kyckling att göra?

Jo ser ni. Det är en bild på uppfödare Bo Håkansson. Va fan! Vad har han på paketet att göra?

Lärdom: se fan till att den som ska personifiera och skapa relation faktiskt har de faktorer som gör att konsumenten kan känna tillit och förtroende. Här har onekligen det gått åt pipan. Nästa fråga: är det alltid en fördel att personifiera ett varumärke eller en produkt? Jag tycker inte det – det måste på något sätt finnas en relevans för konsumenten att vilka koppla en person till en produkt. I det här fallet antar jag att det handlar om att man ska känna att “han Håkansson verkar trevlig så hans kyckling måste ju vara god”. Idén antagligen hämtad från Milkos och Arlas reklam som bygger på vem som föder upp kossorna som ger mjölken. Problemet är att dels har Milko och Arla castat sina bönder (jag vet inte ens om Milkos personer ens är mjölkbönder på riktigt)från säker källa (vi snackar kassaskåpssäker) får jag veta att Milkos huvudpersoner inte är bönder på riktigt, och sett till att både koppla relevans, förtroendeskapandet och kommunikationen. Dokumentariteten (wow… finns det ordet?) får inte gå ut över att personifieringen faktiskt kommunicerar.

Så slutsatsen blir rätt tänkt – fel exekverat.

Related Posts

6 thoughts on “BoR:ed – Håkansson och kycklingen

  1. Nina

    Håller med Jonas, grymt bra idé! Framför allt för oss som för tillfället är så översvämmade med jobb att vi inte ens hinner läsa de “vanliga” reklambloggarna… :-) Keep it up!

  2. Admin Researcher Post author

    Nina, vi är i samma klubb :). Men det kändes som om jag antingen fick lov att skaka igång Researcher eller lägga ner.

  3. Admin Researcher Post author

    [Comment ID #31268 Will Be Quoted Here]

    Känns som en idé som kan vara matnyttig för reklamkritiken i “vanliga” bloggar handlar ju faktiskt om det vårt jobb går ut på – att träffa rätt eller fel.

  4. Reklamus anonymous

    “…(jag vet inte ens om Milkos personer ens är mjölkbönder på riktigt)”.

    Svaret är nej.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *