- Brands that influence culture sell more; culture is the new catalyst for growth.
Google förändrar sättet vi använder Internet. Nike är en del av kulturen – om man hamnar där blir varumärket en del av kulturen och påverkar den. - A brand with no point of view has no point; full-flavor branding is in, vanilla is out.
Branding handlar ståndpunkter – att visa att man står för något gott. Lovebrands är överlevare. Me-too dör fortare. - Today’s consumer is leading from the front; this is the smartest generation to have ever walked the planet.
Konsumenten är den viktigaste marknadsföringskanalen – konsumentgenererad reklam innebär att kunderna säger vad de tycker – till varumärket och till andra. (Mer om konsumentgenererad reklam finns bland annat hos ClickZ Experts och Real Media Riffs) - Customize wherever and whenever you can; customization is tomorrow’s killer whale.
Pine sa det redan för flera år sedan – massmarknaderna är döende. Konsumenten söker det unika, det som kan bli “det egna”. - Forget the transaction, just give me an experience; the mandate is simple: Wow them every day, every way.
Upplevelser, upplevelser. Ett varumärke måste ge ett mervärde av upplevelser – annars letar konsumenten efter en annan produkt som kan ge det. Exemplet är Apples satsning på att binda samman iPod och iTunes – konsumenten får en helhetsupplevelse. Och Apple kontrollerar konsumentens upplevelser. - Deliver clarity at point of purchase; be obsessive about presentation.
Berätta vad du säljer när konsumenten ska bestämma sig att köpa varan. Ta dagligvaruhandelns överflöd av olika varumärken. Den som presenterar vad och varför man är bäst vinner. - You are only as good as your weakest link; do you know where you’re vulnerable?
Det finns inte plats för misstag. Negativ PR innebär att varumärket är i livsfara. Skydda ditt varumärke, lägg upp strategier för att katastrofer – hur små de än är. Och se till att de inte sker. - Social responsibility is no longer an option; what’s your cause, what’s your contribution?
CSR är inte längre något man väljer, det är något man måste ha. Dagens konsumenter – och morgondagens – har koll på konsekvenserna av konsumtion. Om varumärket inte tar sitt ansvar för samhälle, miljö och framtid är det inte intressant. Vissa företag är rädda för att deras engagemang ska verka kommersiellt. Vilket är bäst – att något faktiskt görs om så av ett kommersiellt företag eller att inget sker? - Pulse, pace, and passion really make a difference; had your heartbeat checked recently?
Marknaden är inte längre fotboll. Det är hockey. Det är snabbt, timing är allt och total dedikation krävs för att konkurrera med alla andra som vill ha en bit av kakan. Förändringarna kommer snabbt – det varumärke som inte hänger med är dömt att försvinna ur konsumenternas medvetande. - Innovation is the new boardroom favorite.
Apple är inspiratören #1. Innovation är de stora varumärkesföretagens nya kärnstrategi. Ingen kommer undan.
(Chief Marketer via Media Culpa)
Pingback: Beta Alfa 2.0 » På tal om varumärken och kultur - 10 nya regler
Pingback: Researcher » Frankrike släpper på regleringar och svensk reklambransch pratar etik