Rantings om DN och lärarutbildningsannonsen

Lärarkonventets opinionsbildande annons i söndagens DN har blivit rejält omdiskuterad. Annonsen, som kostade nästan en kvarts miljon, är ett svar på det inlägg som bland annat firma Leijonborg och Björklund från Folkpartiet fått in på DN Debatt.

Journalisterna ifrågasatte om de statsbidrag som Lärarutbildningskonventet fått verkligen skulle användas till att föra debatt via annonser (läs diskussionen på Bold). En hoper bloggar har blivit upprörda – med början (?) hos Blind höna. Även Annica Tiger och Chadie. Peter Wolodarski skriver ner kampanjen på samma sätt på ledarplats i DN. Jerry försökte förstå vad kritiken gick ut på.

Problemet är att kritikerna ser DN som någon sorts totalt transparent enhet där annonsavdelningen kollar av med DN Debatt osv. Så här är helt enkelt min åsikt: DNs annonsavdelning säljer annonser. DN Debatt är en helt egen del av DN – detta för att förhålla sig så objektiv som möjligt. Ledarredaktionen är en ytterligare del – som inte har något med DN Debatt att göra. Plus att nyhetsredaktionen också är frikopplad från såväl DN Debatt, DNs ledareredaktion och DNs annonsavdelning.
Det som ni säger är att annonsavdelningen skulle tänkt på att Lärarutbildningen inte hade fått något genmäle och därmed antingen sagt nej till en kvarts mille eller gett gratis plats? Eller att de skulle brutit mot reglerna och hört av sig till DN Debatt om det var tänkt att Lärarutbildningarna skulle ges debattplats?
Allvarligt. Det ni föreslår innebär en sammanblandning av opinionsbildandet och kapitaliserandet. Det som hänt visar däremot att det faktiskt fungerar som det ska – att det är vattentäta skott mellan de två.

Tyvärr visar kritiken mest en aversion mot reklam i allmänhet. Tycker jag. Lärarutbildningskonventet har snarare insett värdet av reklam som opinionsbildare. Att betala för att få säga precis det som man vill ha fram är bra mycket smartare än att behöva diskutera om vad som ska sägas med DN Debatt.
Är en kvarts miljon mycket pengar? Inte egentligen. Inte när man ser det i sitt sammanhang och vad vinsten kan bli i att få fram sina åsikter.
Tyvärr verkar mycket av kritiken vara i form av “nyttiga idits” – kritiken om annonsen startade från Leijonborg och även om det nu är DN som man försöker att beslå med dubbelmoral så skapas i slutändan en annan diskussion än den som Lärarkonventet ville få igång.
Å andra sidan hade aldrig en debattartikel fått samma uppmärksamhet. Så på det sättet har de verkligen lyckats med annonsen.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *