Fel att marknadsföra det allmänna

Mikael Söderlund, moderat oppositionsråd i Stockholm, rasar som en hel rad käglor gentemot den imagekampanj som SVT kör. Kampanjen, signerad Forsman & Bodenfors, bygger på taglinen “Fri Television” och sänds mellan program.

Helga Baagoe förstår inte kritiken:

“- Vi har alltid använt en liten, vilket den är även nu, del av vår totala budget för att marknadsföra våra program och vårt utbud. Om vi gör bra program men inte får ut informationen om att de finns så att de ses har vi inte fullgjort vårt uppdrag.”

(Dagens Media)

Debatten skapar fler frågor än den besvarar:
a) är det att ha X antal tittare som innebär att public service-uppdraget fullgörs?
b) Söderlunds kritik är märklig. Den visar med skärpa att politiker oavsett färg inte har någon mediepolitik.

Related Posts

4 thoughts on “Fel att marknadsföra det allmänna

  1. Dennis

    Jag har inte tittat så jättenoga på kampanjen, men handlar det verkligen om att “marknadsföra [SVT:s] program och [SVT:s] utbud”? Det tycks snarare handla om att marknadsföra Public Service som idé.

  2. chr

    fri television? sista inbetalningskortet från radiotjänst krävde ganska många hundringar… :(

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *