Me Too – ändå nöjda

Reeboks nya marknadschef Dennis Baldwin menar att företaget är nöjda med att vara nummer 2 i sportvärlden efter Nike.

“Focusing on Nike isn’t nearly as important as defining our own position and an area we can own in the market and be a clear alternative to them. Look, most industries become a two-brand race and we want to be one of the two brands that come out of people’s mouth first.”

Reebok har satt igång en global kampanj under payoffen “I am what I am”. Det är en $50 miljoners varumärkeskampanj för att “become relevant again” som Reeboks Brian Povinelli säger.

Hip hop och sport, sportstjärnor och mediastars kommer att vara med, men det handlar också om produktplaceringar och sponsorsåtaganden. (Ad Age)

En ny version av logotypen: rbk.

Payoffen I am what I am är samma tagline som i Gamla Testamentet sägs vara det namn som Jahve presenterar sig som för Moses. Antingen har Reebok fått storhetsvansinne eller så har byrån McGarry Bowen missat det helt.
Att vara “me-too”-varumärke är inte sett som något eftersträvansvärt. Ries och Trout har trummat i reklambranschen att vara tvåa så är det ett misslyckande.
Samtidigt handlar Reebok om stora pengar, att vara “second-best” är inte illa när det handlar om miljarder dollar i intäkter. Det verkar dags att mynta ett nytt uttryck: Top of the brands mind

Related Posts

One thought on “Me Too – ändå nöjda

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *