Media måste våga ta besluten

Pontus Schultz gör en intressant kommentar runt medias rapportering i Asien.

Medierna har kastat alla etiska regler över bord i bevakningen av katastrofen i Asien. Men det intressanta är att de som reglerna ska skydda inte protesterar. Tvärtom. De hyllar.

Samtidigt visar det sig att opinionen anser att medierna klarat sig bäst. De stora mediernas rapportering får mer än godkänt i undersökningar som gjorts. En av förklaringarna menar Pontus är att medierna är dåliga på att lita på sitt eget omdöme, och har använt skyddet som en dogm.

“medier måste ta svårare publiceringsbeslut än bloggägare och privata sajter på nätet. Men det blir svårare och svårare att luta sig mot enkla, allomfattande regler. Vi måste tydligare definiera vår roll och uppgift, och sedan hänga med i dess förändring. I slutändan handlar det om publicistisk känsla. Den med bäst sådan får störst förtroende. Och vinner.”

(Dagens PS)

Det är en intressant vinkel. Samtidigt har kritiken varit hård mot media. På olika bloggar har diskussionen gått hög. Några exempel följer där diskussionen också fortsatt i kommentarerna: Deeva: Och resten av världen då?, Hedgehog in a storm | Var kastar man stenen när glashuset redan är trasigt? respektive Låt barnen vara nu!, No illusions – Chadies NU-blogg: Medierna konkurrerar om insamlingen och Är isen hal? Sanda!: Osmakligt, Expressen!.
Bland dessa är det genomgående en stark mediekritik som förs fram. Många gånger kan den tyckas vara reaktiv snarare än logisk men den skapar ändå bilder av medierna från de som läser inläggen och postningarna. Är dessa annorlunda än folk i gemen? Är det så att vi här har den stora klyftan: “vanligt folk” gillar sättet medierna visar verkligheten medan mer intellektuella skribenter ser mediernas arbete som oetiskt och vulgärt?

Related Posts

One thought on “Media måste våga ta besluten

  1. Patrick

    Som du själv skrivit tidigare så vet medierna i allmänhet och kvällstidningarna i synnerhet precis hur de ska skriva för att få oss att läsa. De vet vilka knappar de ska trycka på.
    Väldigt många tycker också att kvällstidningarnas journalistik i mångt och mycket är undermålig, men ändå läses upplagorna. Väldigt fascinerande faktiskt.
    Det kanske är som med skvallerpressen: ingen köper någonsin tidningarna, men de blir lästa (och sålda) på nåt sätt ändå.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *