Ärlighet varar längst

Att skriva en webblogg handlar om att hitta en lagom nivå mellan marknadsföring, journalistik och personlig relation med läsaren. Åtminstone om man skriver den som många av oss gör – om ett område där vi också har vår utkomst.

Olika problem kommer alltid upp och frågan är: hur ska man tackla dem? Hålla tyst eller vara ärlig?

Robert Scoble har valt att ärligt säga vad han tycker om Microsofts produkter – och genom att han utgår från sig själv som konsument och inte anställd på företaget så kanske det hela snarare är en fördel för företaget:

“If he [Robert Scoble] was just some corporate flunky, spewing marketing hype, he’d never have written something like that. But in writing about the negative aspects of Microsoft products, and getting the right people at Microsoft to understand and do something about them, he builds credibility with his readers. And that only makes him more effective at his job, evangelizing Microsoft’s products.”

Microsoft har visat sig vara medvetna om möjligheten tidigare. Tyvärr har flera företag i Sverige missuppfattat möjligheten att faktiskt ta vara på sina anställdas skrivklåda. Svenskt näringsliv är ett exempel, SVT förbjöd med förklaringen att det stred mot journalistens opartiskhet. Internationellt har bland annat Troutgirl blivit avskedad på grund av sin blog. Blogger, numera ägt av Google, har en egen faq om hur man bör göra för att inte få sparken på grund av att man bloggar. (About Product Weblogs via CorporateBloggingBlog)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *