Bygga varumärken med hjälp av de anställda

En gammal sanning inom varumärkesbyggande är att de anställda antingen kan fylla varumärket med värde eller dränera det. Beroende på vad de säger, hur de uppträder och liknande (läs en bra artikel hos Brand Channel i ämnet). Genom webblogg-tekniken har många människor börjat att skriva dagböcker till allmän beskådan. Och många jobbar på företag där varumärket är livsviktigt. Vilken väg ska företaget välja?

“Log on to Sara Ford’s Web log, and you’ll get a cinema verité look into her daily world. [...] her addiction to TV shows starring Richard Dean Anderson [...] geek penchant for jokes with punchlines like “F1 F1!,” [...] Gore-Tex. [...] you’ll learn that 26-year-old Sara Ford is a software design engineer at Microsoft Corp., [...] Her most prominent posts are ones about the product she’s working on, [...] There’s also her day-in-the-life workplace diary, complete with a glossary decoding Microsoft arcana and strategies for nabbing extra espresso coupons. Customers post replies. Ideas are swapped. Bonds are formed. And Bill Gates is happy.” (BW Online och hennes webblog handlar om artikeln och att hon fick svar från Bill)

Förr fanns en oerhörd rädsla för att företagens anställda skulle läcka, även Microsoft har haft hårda nypor när det gäller personer som “gått över gränsen“. Eller att anställda skulle tala fritt från hjärtat. Numera har många företag insett att webbloggar är en tillgång: företagen får gratis pr och webbloggarna skapar närmare relationer än de opersonliga vanliga pr-meddelanden som förut setts vara den rätta vägen att bygga relation företag-konsument.

Earl Mardle menar att den här tanken redan fanns att finna i Cluetrain Manifesto:

“The other secret is this, you can’t fake it, the net is not, repeat not, a channel for marketing, you will be caught, and you will be hammered for it.” (A Networked World)

Han har rätt – men ändå fel. Många bloggars äkthet är ifrågasatta, en av de mest kända är Belle de Jour, en webblog av en person som säger sig vara call-girl i London. Hennes identitet är vida omdiskuterad, så mycket att engelska tidningar tagit upp frågan. Samtidigt – vem säger att det inte skapar “buzz”. Hela viral-konceptet bygger på den grundförutstättningen, om det är tillräckligt spännande skapar man en trafik som därmed ger en sorts relation. Problemet är att det kan snedtända, och då tar varumärket största smällen. Fördelarna med att låta en sådan som Sara skriva är att det aldrig kan bli osanning. Det finns en äkthet som det krävs oerhörd författartalang att skapa för att bygga varumärkesrelation. På samma sätt har Google skapat en officiell blog där googleianer skriver. Det är lite tafatt, nördigt och känns rätt så äkta. Många andra företag skapar webbloggar i samband med olika kampanjer. Om det sköts rätt kan det innebära en viss höjning av relationerna.

Related Posts

2 thoughts on “Bygga varumärken med hjälp av de anställda

  1. Pingback: Researcher » Bad Information

  2. Pingback: Deepedition » Belle de Jour avslöjade sig själv

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>