Knökfullt på nätet

Fem miljoner svenskar som tillsammans spenderat 53 miljoner timmar online bara under april. Det innebär i genomsnitt elva timmar per person. Mest tid går åt till aftonbladet.se och blocket.se (den sista numera ägd av just Aftonbladet). Bonnierförlagen hamnar på en femte placering medan TV4 får nöja sig med sjätte plats. Att Microsoft har så höga siffror beror på att deras MSN har det som huvudsida och att MSN är defaultinställd som startsida i Internet Explorer (vilket förklarar att tid per person bara är 28 minuter). Lunar Works är företaget bakom Sveriges största community Lunarstorm och att Lycos Europe ligger högt beror antagligen på att de äger Spray. (Dagens Media)

Top-tio företag på Internet

Företag unika besökare tid per person total besökstid i tusental timmar
Aftonbladet Hierta 2058 1.10 2401
Microsoft 3731 0.28 1741
Lunar Works 1043 1.38 1704
Föreningssparbanken 1423 1.00 1423
Nordea 931 1.04 993
TV4 1158 0.33 637
Bonnierförlagen 1546 0.28 721
Telia Sonera 1645 0.26 712
Eniro 1941 0.14 453
Lycos Europe 1053 0.34 597

analys”>Även om det är helt olika inriktning på sajterna i undersökningen är det ändå intressant att se att svensken läser nyheter (aftonbladet.se och TV4 respektive Bonnier (dn.se, expressen.se mfl), gör sina affärer online (bankerna och Blocket, antagligen Telia), använder nätet som telefonkatalog (Eniro) och kommunicerar (Lunarstorm och Lycos/Spray). Även om Microsofts oerhört höga siffror beror på “fusk” ligger nog också en hög andel användare av MSN Messenger i detta liksom användning av Hotmail. Tiden som varje besökare spenderar är också intressant utifrån de teorier som förs fram om onlinemarknadsföring där man menar att det kan ta upp till fem stycken visningar innan konsumenten faktiskt “ser” reklamens budskap. Alltså bör det vara bra att annonsera på en sajt där besökarna/konsumenterna är kvar en längre tid. Men att kunna vara en av några få annonsörer på en sajt kan innebära en högre grad av impressions liksom att försöka hitta målgrupperna för sajterna och därigenom synkronisera reklambudskapet med detta.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *