$2 miljoner för 30 vänliga sekunder

Vad får man för två miljoner dollar idag? Tja… i varje fall kan man köpa sig en 30-sekunders reklamspot i det allra sista avsnittet av “Vänner” som sänds den 6 maj på NBC i USA. Efter tio säsonger läggs serien ner.

Att man kan ta ut så mycket för reklamplatserna i en sit-com beror inte på att marknadsförarna tror sig nå en extra stor publik men däremot att man når en extra engagerad sådan. “The people that will be there, the people who really care about the show, are unlikely to tune out during commercial breaks because they don’t want to miss a second of it,” […]”This is the highest of the high when you talk about buzz-worthy environments.” Stacey Lynn Koerner, mediabyrån Initiative.

Trots att man räknar med att publiken kommer vara ‘bara’ fyrtio-femtio miljoner tittare när “Vänner”na tar farväl är ändå priserna för reklamen den högsta någonsin när det gäller en avslutning av en TV-serie: trots att Seinfelds tack och adjö-föreställning drog mer än sjuttio miljoner tittare kostade en 30’spot ‘bara’ 1,7 miljoner dollar. Sista tappningen av “Cheers” sågs av åttio miljoner och muckavsnittet för M*A*S*H innehar fortfarande tittarrekordet på 106 miljoner men trettio sekunder mellan skämten kostade bara 840000 dollar (inflationsuppräknat).

Det handlar om kampen om en allt mindre tittarskara, konkurrensen om intresset är större och då kan TV-bolagen ta ut högre priser för program där man kan lova effekt och stor tittarskara. NBC kommer därmed plocka in mellan fyrtio och femtio miljoner dollar och de varumärken som kommer att visas är Hewlett Packard, Allstate, Anheuser-Busch (Budweiser), GM och General Electric.

Artikeln finns (ett tag) på Yahoo! News UK

Som extra krydda berättar Smokinggun om att manusförfattarna varit riktiga svin under seriens gång: Claim: “Friends” Writers In Lewd Talk About Aniston, Cox

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *