Tidsmarkeringarna runt 21 är just nu hett stoff i den brittiska TV-industrin.
Ett smärre krig har brutit ut efter att många såpatittare missat den länge emotsedda homokyssen mellan två rollinnehavare i Coronation St. Reklamköparna är arga på BBC som de menar drog över med sin såpa East Enders just den kvällen, bara för att behålla tittarna lite längre och därmed sno ITV på tittarsiffror. Det är en munhuggning av stora mått. BBC menar att de har startat i vanlig tid men att ITV själva “jumped the gun” och startade en minut tidigare och därmed sköt de sig själva i foten.
Den stora frågan är mer hur BBC, som brittisk public service-kanal, faktiskt hanterar sitt uppdrag. Anklagelsen ligger i att företagets prime target inte är att ge något till alla utan att vinna över reklamfinansierade kanaler. (MediaGuardian)
Även i Sverige skulle samma diskussion kunna komma upp och till viss del gör den det men då handlar det snarare om koncessionsavgifter och regelverk för reklam.