En bok marknadsförs med klistermärken på frukt. Det ylas om en ny mediekanal:
Jag har aldrig sett att det har gjorts tidigare, vilket är konstigt. Festis skulle kunna lansera en ny smak genom etiketter på den aktuella frukten. Det ska bli intressant att se om någon följer vårt upplägg.
Jahaja. Varför ta reda på fakta? Och varför har bransch och branschmedia så kort minne? Som Åsk påpekar:
Yrkes-SM gjorde klistermärken ppå frukt i Sverige för två år sedan.
Och det har gjorts på många ställen: på äpplen redan i samband med mognandet eller mer gulligt viralt. Det har gjorts på ägg tidigare också.
Om man fick en spänn varje gång någon menade att man hittat en ny mediekanal skulle man vara rik. De enda som lyckas är de som tänker på ett annat sätt. Typ gerillabyråer.
Update: Adland skriver mer ingående om boken. Det vill säga: det ger mer att skicka pressrellar till bloggar än till traditionella medier.
Update: Åsk letar vidare och hittar Snapples mango-reklamkampanj från 1996.
Som part i målet kan jag berätta att inte ens vi var först när vi gjorde fruktetiketterna för Yrkes-SM. Vill minnas att en Marco Polobutik sockersprayade sin logotyp på äpplen lagom till jul någon gång i början av nittiotalet, vilket borde betraktas som ett liknande tillvägagångssätt, om än relevanslöst.
Skulle även vilja nämna att det är väldigt sällan man är först. Någon har förmodligen gjort det någon gång innan.
Så det är ganska dumt att upphöja sig till uppfinnare, speciellt om man de facto är en plagiatör.
Tod.brody på adland drar sig till minnes att Kelloggs gjorde reklam på bananer för över trettio år sedan…. (ps – jag tiggde till mig releasen, de hade missat att skicka till oss. Hehehe. Men de var snabbt på att ge mig bilderna jag ville ha och lätta att hitta rätt person kontakt-info på nätet till skillnad från alltför många andra.)