Beta Alfa har hittat nyheten att CBS ska börja att göra reklam på ägg. Det är som vanligt – inget nytt under reklamens heta sol: redan 2004 postade Dab en nyhet om det på Adland. Och Eggfusion som skapat tekniken bakom kläckte (sic!) idén redan 2001. (New York Times). De ser en potential i att använda sig av frukosten som reklamkanal:
If the shear number of potential impressions isn’t enough to grab your attention (over 50 billion eggs sold in the retail channel each year), the interaction consumers have with your message should.
CBS plan är att verkligen använda sig av äggande reklam (katjing!) i stor skal(a) ((kan inte hjälpa det men det är CBS egna copy-förslag som ger de dåliga skämten)):
In September, CBS plans to start using a new place to advertise its fall television lineup: your breakfast. The network plans to announce today that it will place laser imprints of its trademark eye insignia, as well as logos for some of its shows, on eggs — 35 million of them in September and October.
Att använda sig av mat är inget nytt – ta en tur genom både MIT AD-labs postningar och de exempel som finns på Adland: här och här. En avancerad form av skalad (…) reklam hittar du här och här
Jag tror att det i längden inte är positivt att använda sig av mat för att göra reklam – inte på det här sättet. Reklam upplevs redan idag som oerhört intrångsbenägen på det personliga planet och att frukostäggen blir kokta med reklambudskapen på gör det hela knappast bättre.
Skulle vilja scanna en reklamsida som illustration till detta inlägg – redan 2000 (eller var det 99?) så annonserade Leo Burnett en Cannes-seminar om reklamens framtid med en bild på ett nyknäckt ägg som hade SONY loggan i gulan. Det var ganska cool och vi skrattde åt det då. Men nu blir an ju inte förvånad om det sker nästa gång man gör en äggröra.
Pingback: Det här med research | Researcher