Lite för många växlar

Futatsu Industries, en norsk byrå med Mercedes som kund, har råkat drälla med sina skisser och deras markeringstext har bland annat fått något annat än latinska nonsensfraser:

Alleandrety skebilersu ger. Luptatum quisse dolor alisi. Agnisis ea aliscil ilis acing eum vel ullam dispustis. Dolorpe rillut utpat vulla facidui bla. Adignisis aute enit wis nullandigna alis dunt aliquam, ik kekjøpno edrittfr amunche enell eringol stadt.

Onekligen verkar en investering i en papperstugg vara en liten kostnad för den norska reklambyrån… Fast jag tycker det är lite kul ändå (ungefär som tryckorten för Kanal 9:s annonserings-frenzy om Mad Men i veckans Resumé:

“I CAN’T BELIEVE IT’S INHOUSE”

Om man tittar på hela annonsen så finns det mer roande enligt den vanliga driften med vad kunder brukar begära: make the logo bigger…

Update: Diskussionen går het nere i kommentarerna och ärligt talat så är jag osäker på om det är ett misstag eller inte. Det man kan se när det gäller byrån så är det en relativt liten byrå. Det intressanta är att man hittar både Mercedes Benz och Audi i case-listan: något som känns som ett argument mot att det hela skulle vara en medveten kampanj. Å andra sidan är deras “Blog” och “Disclaimer” rejält roande läsning, vilket talar för att de skulle kunna vara så pass tuffa att de trampar sin kund Audi på tårna. Roande (fast inte för dem) är att deras “Visions of future” är “tba” dvs. tomt.

Related Posts

8 thoughts on “Lite för många växlar

  1. Niclas (admin Researcher) Post author

    Jag är skeptisk till att det är en medveten PR-grej. Snarare verkar det vara klanterier. Mina takes varför det inte verkar vara medvetet:

    a) Mercedez uttalanden om att de funderar på att byta ut byrån.
    b) Byrån verkar onekligen klantig – alltså sätter de sitt goda rykte i pant för en viral kampanj som knappast ger så mycket tillbaka
    c) Det är för bra gjort – ser snarare ut som ett internt skämt som någon skickat runt för skojs skull

    Det hela liknar lite BIC-hallaballån: runt fel bilder eller LEGO-klantandet

  2. Researcher

    @Dab. Äntligen :). Well, jag är skeptisk åt båda hållen. Det känns i sådana fall lite Polo-Terror-viral över det hela i sådana fall: att företaget får kalla fötter och försöker att distansera sig från själva kampanjen (eftersom man diskuterar att byta byrå). Om det är en medveten grej så är det en lite konstig seeding-kanal: att göra det i media.
    Å andra sidan passar det ju in i den ständiga uppkäftiga kampen mellan Audi och andra som bland annat fick Bentley att ge resten fingret…

    Jag vet inte helt enkelt. Om det är en medveten kampanj så är frågan: vad har man förväntat sig för målgrupp? Vad vill man ha för effekt och positionsförändring (Mercedes som en ung och uppkäftig reklamarbil? Yeah, right. Lycka till liksom)?

    Researcher’s last blog post..Tänk så det kan bli?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *