Domino – ett gammalt reklamknep

När man såg Clas Ohlsons reklamfilm kändes det som om det knappast var den nyaste idén man använt.

Sant så – Guiness vet hur det ska göras:

Och jämför man med Miller’s dominoreklamfilm så känns CO:s väldigt “svensk” och lo-fi…

Tekserve har en version där själva slutet faktiskt har någon sorts bind-up. Sony Ericsson har använt CD-skivor.

Related Posts

11 thoughts on “Domino – ett gammalt reklamknep

  1. Fredo

    Den som är först vinner, oavsett om det gäller att hitta på reklamfilmsidéer eller att hitta de så kallade originalen. ; )
    Själv bryr jag mig inte lika mycket om att försöka vara först som att kommunicera smart genom former och kanaler som vanliga människor känner igen sig i. Det är kreativitet för mig, snarare än att försöka komma på något som ingen sett förut. MEN. Det betyder inte att jag utesluter det. För det är ju innovationerna som för allt framåt. Man får väl balansera det hela helt enkelt.

    Nu är jag klar. Hade kunnat hålla på ett bra tag till. Kanske över en rökig öl…

    Fredo’s last blog post..Think small. Not.

  2. Niclas (admin Researcher) Post author

    Sant Fredo. Dock menar jag att om man nödvändigtvis ska göra en “badlander” bör man göra den bättre. CO har gjort det markant mycket sämre.

  3. Niclas (admin Researcher) Post author

    Fast nog kunde man gjort det där lite mer kreativt… svensk reklam tenderar fortfarande snarare vara it’s all about the product…

  4. Fredo

    Ja, kanske det. Den är svensk, som du säger. Lite Lasse Åbergsk till och med. Och det funkar ju alldeles utmärkt har det visat sig. Nu tror jag iofs inte att den här reklamen kommer att förändra den ström av människor som redan ringlar till butiken. Men, hey, vad vet jag? Kanske blir årets julklapp: “Vafan-somhelst-från-ClasOlson”. Typ.

    Fredo’s last blog post..Think small. Not.

  5. Magnus

    Redan före Hondas fantastiska film så fanns det konstnärer som pysslade med Domino eller kedjereaktionsfilmer och experiment så själva idéen till manéret är väl snott från början. Men Hondas variant blir ju unik eftersom de använder bildelarna för att göra dominokedjan. Clas O gör ju det också med sina produkter men missar helt att använda andra element än själva “fallet” när man skulle kunna lagt in moment med luft, vatten och kanske elektriska produkter som rör sig.

    Här finns en annan (inte reklamfilm dock) med mycket pyro:
    http://www.youtube.com/watch?v=U82eWptFxSs

    Magnus’s last blog post..Join my T-shirt appreciation group

  6. Pingback: Här är originalet… | Researcher

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>