Föreläsare: Annika Lidne
Film och slides finns här.
Annika Lidne gör en genomgång av sociala medier.
Hon startar med Wikipedia. Och pekar mot vad som faktiskt kommer att hända (som måste hända enligt de flesta av oss): “mashups”
Beskriver Jaiku (och de som inte hade förstått Jaiku innan kunde få det live genom Disruptives backchannel) och micro-blogging. Beata menar att Twitter är ett perfekt sätt att hålla koll på sina konkurrenter.
“sociala medier kommer att påverka din kommunikation och ditt företag – oavsett om ni väljer att delta eller inte”
omvärlden förändras. Technorati mars07: 70 miljoner bloggar. 112 miljoner i förrgår. En ungefärlig startupstatistik: 18 poster/sekund. Facebook 67 % kvinnor i Sverige och det slår ungefär lika globalt på de sociala nätverken.
Bloggen fått ett lite taskigt rykte av medierna. Ser man internationellt så finns de stora industribloggarna: Techcrunch – har 615k RSS-läsare, 1,5 unika besökare.
“det finns längre inget skäl att inte veta exakt vad kunderna tycker”.
idag finns alla chanser att ha direkt koll på vad folk tycker, skapa relationer och konversationer om vad folk efterfrågar. självklart ökar mediebruset – men frågan är om det är negativt? Masskommunikationen är över – läsarsiffrorna är katastrof för de stora kanalerna. TV4 sänkte sina priser för TV-spotar. Upplagan sjunker. Snarare kan man se att det finns större och större möjligheter för att faktiskt använda sig av mediebruset (som Stina Honkamaa säger: det går inte att gå och dominera utan måste vara på alla arenor). långsiktiga relationer är det viktiga – mellan varumärken och konsumenter. Lidne säger detsamma: “du måste vara överallt”.
Som varumärke kräver det att hela tiden vara beredd på förändring, och ha koll på bloggarna för att förklara. Transparens alltså.
Några trender: företagsblogging. I USA är det inte en fråga om utan hur och vad. Till olika saker: IR till produkt och trend, skapa merköp genom att skriva om produkten, förbereda marknaden.
Sociala nätverk inom företagen: växa ständigt. Utvecklingen förändras och innebär att företagen måste utvecklas mer dynamiskt och idag är det konsumentmarknaden som leder utvecklingen mot vad förut var statens [[early-adopter]].
Microblog: jaiku, twitter, seesmic, pownce. Exempelvis hur Röda Korset valde att använda Twitter under bränderna i Kalifornien för att få ut information. Informationen är fri: dvs. användaren kan välja hur den vill ha sin information.
video på nätet: jaycut, joost, youtube, ustream.tv.
internetannonsering: Q3 i Sverige – gick internetannonseringen om TV. Print är fortfarande störst men själv gissar jag att print tappar taget mot internetannonseringen (enligt Moores lag).
Lidnes sammanfattning:
- Allt går blixtsnabbt
- Mediefragmenteringen ökar
- Personalisering av kommunikation
- Relationer är nyckeln
- Befinn dig överallt.
Viktiga saker att ta in i diskussionen är är [[attention economy]] vs. [[attention scarcity]].
Beata tar upp frågan om nyttan kontra intrång personlig integritet. Annika menar att Facebooks nya Beacon är ett stort brott mot personliga integriteten. Privat information kan dyka upp i Facebook-strömmen. Diskussionen kommer att se ut som nu (läs diverse diskussioner om datalagringsdirektivet).
Problemet är också avvägningen mellan att ge information för att få saker gratis.
Lidnes inspiration:
Chris Brogan – galen social medieguru. Hans Twitter är galen. Om Robert Scoble är kungen så är Chris prinsen av sociala medier.
Pingback: Den digitala revolutionen » Nya trender i medieanvändandet