Vad är de viktigaste medietrenderna just nu? Apropå att allt går så snart. Carat älskar Mark Ecko. Still free är ett utmärkt exempel på viral reklam – taggningen av Air Force One. Hur var det möjligt? En enorm mediehausse. Investering 0 kr. Självklart var det en reklamkupp för Eckos designade streetkläder. Nu väljer Ecko att köra igen: Vote 756.
Ecko bygger på en idé om att faktiskt skapa debatt och göra reklam – åsikterna och öppenheten bygger hans varumärke i sig – liksom att han ger interaktiviteten mellan användarna och sändaren. Framförallt jobbar han helt kanalövergripande och finns i alla kanaler – från traditionella till alla digitala kanaler. Smartaste sättet av branding.
Berättar om Carat. Hitta de nya reklamplatserna och använda dem för rätt kunder och vice versa. Anpassningar är ett måste: till målgrupp, till varumärke och till erbjudande.
Mixen har breddats, fragmentariserats och fördjupats och det är idag inte så att det är avsändaren som står i centrum utan konsumenten: dvs. “jag”.
Tar upp annonsering på bloggar. Hävdar att det är samma risk när det gäller traditionella medier.
Det är ett extremt snabbt medielandskap. Diskuterar uttrycket “[[frazzing]]” – (frenetisk multitasking) av medier. Medieanvändningen är generellt tidsmässigt lika lång tid men det är så att fler och fler zappar, multitaskar. “lägereldstittandet” på TV är över. Publiken har fragmentariserats på samma sätt som medieutvecklingen. Arenorna har blivit så många flera.
Trenderna:
- Konsumisten – aktiv konsument. Shoppinghysterin fortsätter. En konsument som vill “göra rätt för sig” och vara medveten. Bono urtypen av konsumisten: stekare som är medveten. I Sverige har det eskalerat. Gör rätt och berätta det. Men viktigt är att man måste kunna klara av att bli granskad. Ecorazzi.com ett exempel.
- Global transparens. Allt syns. Allt finns. Alla ser allt. Exempel Perez Hilton.com. Annonsörerna påverkas självklart. Exemplet är Starbucks som helt enkelt missade lokalt och fick inse att det hela smällde till globalt, exempelvis med sajten I Hate Starbucks. Uppmaningen är att använda den globala transparensen för att sprida det goda budskapet snabbt. Och om något faktiskt går fel – gå ut och var öppen. Berätta den egna versionen och styr utvecklingen. Upprätthålla kommunikationen.
Framtiden – handlar om att skapa marknadsföring genom att exempelvis avatarer som hela tiden är med. Och kan branda dem.
Exempelvis Weblin.com. - Don’t bore us get to the chorus. Tråka inte ut konsumenten. (4 seconds attention span). Man är van vid frazzing. Exempel Radio SASS och mashups och chunkified. Samtidigt kan många tänka sig att fördjupa sig. Om man väljer det själva. För annonsörer handlar det om att sprida ut sig – och säg inte samma sak överallt. Låt konsumenten lära sig manér – en “hissversion” som är intressant. En sekunds-reklamen. Allt kan förkortas, förädlas till att vinna tid.
- Mobilen din bästa vän
- Borta bra men hemma bäst
- Filtrerat och färdigtuggat
Dags att satsa på digital reklam. Enda sättet är att testa.
Om något händer – bör man skapa en person som är relevant och trovärdig för varumärket.
Carat jobbar hårt med digitala medier – de är uppe i cirka 40 % av det och väljer att satsa på att rekommendera det, och har kunder som vågar. Det som saknas är kompetens för att ta fram en digital strategi.
Alla konsulter som inte håller sig ajour med det nya medielandskapet är hotade av det. Den som inte har koll är ute.
en väl ibesterad em, vi är inne i en strategi men skol världen är lite rigid i sin hållning till marknadsföring.
Intressant att följa på distans – tack!
Det slår mig att för Stina och Matias verkar det inte finnas några riktiga människor. Bara fiktioner. Känns inge bra.
Jag undrar varför dom tänker så. Jag tror att kunder/konsumenter/medborgare vill vara sociala med andra riktiga (om än multiidentitetiska) kunder/konsumenter/medborgare. Inga cartoons 2.0 (jmfr Kellogs tiger).
Pingback: Disruptive Media: Nya trender i medieanvändandet | Researcher