Det är inte första gången man läser att företag X inte marknadsför sig alternativt inte använder sig av reklam. I det här fallet är det Realtid som slirar omkring:
Bakom We:s framgångssaga finns ingen traditionell marknadsföring
Tidigare har branschtidningen Resumé slirat i sin rapportering om Cheap Monday. Man kan då fråga sig: vad är marknadsföring? Och vad är “traditionell” marknadsföring – egentligen? Det We/Wesc (hur ska de ha det egentligen) gjort är att utveckla det sätt som alla varumärken måste leva av: att använda sig av ambassadörer, och inse att det är användarna/kunderna som faktiskt säljer produkten i slutänden. Och självklart är just buzz respektive relationsmarknadsföring/ambassadörer möjligt att utveckla mycket långt. Men det är inte nödvändigtvis så att det är det enda sättet. Att säga att We inte gjort reklam är okunnigt – de såg bland annat till att uppröra såväl pk-feminister som andra med sina första kampanjer. Det man kan slå fast är att journalister uppenbarligen inte förstått vad modern reklam handlar om: att arbeta med en multipla kanaler, en mediemix som sträcker sig över ett antal medieslag och där konceptet styr – inte innehållet. Frågan är om inte reklamtröttheten byggs av okunniga journalister istället för av den reella mängden reklam.
Svaret på frågan enligt Buzzscout.se:
“Tanken är att traditionell marknadsföring, TV-reklam, radio, tidningar osv, inte är lika effektiv som den en gång har varit. Anledningen till detta är att vi idag är omringade av reklambudskap i våra dagliga liv och vi har nu börjat tröttna på det. Människor är idag mer skeptiska till marknadsföringsbudskap än någonsin, de litar helt enkelt inte på budskapens källor. Men företag måste fortfarande synas, alltså marknadsföra sig. Det krävs en lösning. Här kommer BuzzScout in!”
Direktlänk: http://www.buzzscout.se/BuzzInfo
Synpunkter?
Som du själv säger: “en mediemix som sträcker sig över ett antal medieslag…..” är nog att det ultimata.