Med spinoff från Omform och paneldebatten dissar Viggo sossarnas mod på nätet. Bison-Fredrik utvecklar tanken mer och längre:
Makstrukturer förändras. Det politiska systemet ruckas i sina fundament och en helt ny medborgardialog växer fram. Folkrörelser skapas på två timmar. Sakfrågor som berör tusentals avgörs på en kafferast. Det är effektiv kommunikation med hög precision. Du och jag sitter redan i förarsätet.
Även Brit Stakston menar att den som missar det här tåget missar hela avgången:
Ett stort antal människor i Sverige har ett nytt kollektivt minne nu – höstmånaden då vi gick med i Facebook.
Eller för er som var tidigt ute – månaden då alla gick med i Facebook.
Eller för er som ännu inte gått med – månaden då alla pratade om något som ni inte ville veta av.
Jag tror att både Brit och Fredrik, med Vigs i hasorna har rätt – det vi hittills sett av användargenererade media är inte det som är deras styrka och vad som kommer att göra dem viktiga utan det sker nu: genom att de blir sociala på riktigt – både inuti men också utanför. Om man igår sa: “jag fick veta det på mailen” så säger man idag “jag fick veta det på Facebook”. Ett varumärke som inte blivit generiskt är just nu den minsta gemensamma nämnaren för mycket kommunikation.