Skalad salt kampanj för konstig kaviarmix

Kalles Kaviar. “What?” säger ni då – det är väl inget nytt varumärke? Nä, men den buzz som de skapat genom att göra något så vansinnigt som Kalles Randiga Banan var det länge sedan jag såg. Det skrivs i snart sagt alla media och imorse hörde jag hur man i P4 Dalarna diskuterade det – och nämnde “Kalles Kaviar” fyra gånger.
Men, säger nån, är det inte väldigt mycket negativ PR? Alla som skriver verkar ju tycka det är rätt läskigt med banan och kaviar? Jo. Men i det här fallet gäller tesen “all pr är bra pr”. För jag gissar att Kalles Kaviar med banan säljer rätt ok – eftersom konsumenter blir nyfikna på något som verkar så galet. Och det som händer är att konsumenten går till kaviarhyllan, och även om han eller hon inte väljer Kalles Randiga Banan så finns medvetandet och preferensen av namnet i att välja någon produkt av Kalles Kaviar. Motståndet mot det nya (konsumentens konservativa sida) kan innebära att grundprodukten säljer bättre.

Related Posts

8 thoughts on “Skalad salt kampanj för konstig kaviarmix

  1. Johan Jansson

    Det är inte så ofta jag håller med dig, men denna gång är du ju ganska rätt ute. Dessutom är det så att Abba/Kalles får en image av att vara nytänkare och utvecklare istället för härmapor. Med den innovationsimagen blir konsumenten mer villig att betala ett premiumpris för produkten. Därmed motarbetar Abba/Kalles butikernas egna varumärken som i stort sett bara säljer på pris.

    Sedan om man tycker att Abbas/Kalle gör något bra eller dåligt är en annan sak. Men säljer gör det.

  2. Fredo

    Exaktemente. Det är alltid en fördel att bygga och utveckla varumärket genom en en produkt som verkar extrem på något sätt. I bilindustrin är det konceptbilarna som får stå för banansmaken.

  3. Markus "LAKE" Berglund

    Jag hade exakt samma tanke.

    Men jag kan meddela (från min flickvän) att smaken var lite artificiell. Själv gillar jag inte orginalprodukten, så detta tilltag påverar inte hur ofta jag kommer köpa Kalles.

  4. Dabitch

    Funkade på mig innan kampanjen drog igång – MIklas visade mig tuben i butiken och jag utbrast: “nej men nu får de väl ändå ge sig!” MIklas ville prova, köpte den och sedan dess har jag och Perle käkat upp den innan han ens hann prova. Hehe.

  5. lord Fredruk

    Jag tror att banankaviaren är ett uttryck för desperation. Man kan undra om den patetiska färskostoffensiven (den garanterat kaviarfria) har gett önskat resultat, med tanke på den gigantiska reklambudgeten. Jämför gärna med när Lätta försökte gör yoghurt. Sålde sådär bra.
    Nej. Kalles är i utförsbacke. Kom ihåg var du läste det först.

  6. Niclas (admin Researcher) Post author

    Den är ju god ju (men nej, vi fick den som gåva av ICA Maxi… onekligen ännu en smart kampanj).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *