Utan reklamare stannar världen

Bullshit Bulletin har skrivit en bra postning om reklam och reklamare: Be nice.

reklamen är viktig för att samhället ska fungera i det stora hela. För om vi inte köper så dör vi och om vi köper så dör vi ändå. Vi har ett stort ansvar men framför allt många moraliska dilemman att brottas med. Kanske mer än någon annan yrkesgrupp.

Jag läser många bloggar och vad de skriver om reklam: därav min “serie” BoR:ed (Bloggar om Reklam:edition). Och oavsett kvaliteten på reklamen, som många gånger kan upplevas som låg så är det just som Fredo skriver – utan reklam finns ingen konkurrens, utan reklamare fungerar inte en marknadsekonomi. Så enkelt är det egentligen.

Nina skriver om reklamen idag och reklamarna idag och påpekar att det idag finns hur jäkla mycket kunskap och vilja att göra riktigt bra reklam – men problemet kan många gånger vara att kunderna inte riktigt förstått var vi är på väg. Och många gånger är det svårt att, hur man än försöker förklara, så är det svårt att få testa något nytt. För många kunder har samma syn på reklamare som många andra har: en kostnad och som bara är lite “lull-lull”. Det är vår största utmaning i branschen – att få såväl konsumenter som kunder att förstå att vårt jobb handlar om mervärden och konkurrens – dvs. att uppehålla en fri marknad.

Related Posts

2 thoughts on “Utan reklamare stannar världen

  1. Reklamombudsmannen

    “Och oavsett kvaliteten på reklamen, som många gånger kan upplevas som låg så är det just som Fredo skriver – utan reklam finns ingen konkurrens, utan reklamare fungerar inte en marknadsekonomi. Så enkelt är det egentligen.”

    Det finns ingen renodlad marknadsekonomi någonstans. Till och med nationalekonomer instämmer i att deras idealtyp “den ekonomiska människan” inte existerar.

    Jag köper inte argumentet att en marknadsekonomi inte fungerar utan reklam. I en marknadsekonomi är det helt och hållet tillgång och efterfrågan som styr. Det som är viktigt för en konsument i en renodlad marknadsekonomi är priset i förhållande till bruksvärdet på produkten. Reklam däremot gör att produkten kan få andra värden som sätter systemet ur balans. I en “markandsekonomi” behövs inte reklam. Själv skulle jag nog säga att den enda anledning vi behöver reklam är för att vi inte lever i idealtypen av en marknadsekonomi.

    Hur menar du med att det inte skulle finnas någon konkurrens om det inte fanns reklam. Jag förstår inte ditt resonemang?

  2. Fredo

    Det här har egentligen inget att göra med ämnet. Ville bara säga att den här formen är hejdlöst snygg. Macigt nittonhundratal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *