Det var såklart fler än de 36 filmer som jag tidigare såg. Hos Adland så klart.
- Chevrolet har två, helt olika filmer. Ingen av dem känns pinpoint med deras tagline “Join the revolution”. I den ena filmen (reklambyråskapade) är det ett musikmedley som kändes blaha. Den andra är “user-generated” och rätt så ok.
- Doritos Accident visar väl att det finns många bra reklamare därute… Tyvärr håller det inte ända till Checkout…
- Doritos sista spot är uppenbart inte user-generated, för den är så där amerikanskt emo-känslig om att vara tillsammans och vinna… Plus för kontextualitet möjligen.
- Emerald Nuts Robert Gouley är rätt kul faktiskt. Lite “Dieselmannen”-känsla. Enkelt exekverat, snyggt jobbat.
- E-trades första “Shifter Knob” usel, långsökt mellan koncept och exekvering. Men One Finger var kul – åtminstone “save Holland” var oerhört kul. Men fortfarande förstår jag inte varför e-finansreklam ska vara så tråkig i slutänden. Pedagogiskt trist. Det borde vara kul att hålla på med sina aktiefonder – inte enkelt…
- NFLs var väl helt enkelt. Jaha. Beckham mitt i alltihop. Hur okänd är inte han i USA?
- Prudentials “Rock” är… solid. Copy och bild hänger ihop – men det är inte speciellt revolutionerande. Vilket det väl inte ska vara.
- Michelin har väldigt uppenbara vinklingar till vem som de ser som sin viktigaste målgrupp: mammor.
- Revlon Colorist är intressant i början men sen blir det mest tjatigt och intetsägande. Intressant samarbete med en låt som även säljs på iTunes.
- Jag hade missat en Sierra Mist (eller den var inte utlagd tidigare idag). Den var tyvärr inte speciellt mycket bättre. Beard combover. Eh.. nej.
- Ah! Snickers kan man lita på! Antagligen för att det är svenskt i regissörsstolen. Skönt stilrent och visserligen “stupid men” men också snygg integrering mellan reklamfilmens innehåll och afterthekiss.com som kopplas till taglinen Most Satisfying. I like.
- Sprint – Connectile Dysfunction. Ok, jag fattar ironin. Problemet är väl att den är så välgjord att man lätt kan få för sig att de menar allvar. Eller så gör de kanske det? Jesus…
- State Farm. Man försöker göra ett pedagogiskt längdhopp. Men hamnar lite vid sidan av plankan. För att göra en usel allegori. För det är vad det här är. Att jämföra försäkringar (även om det handlar om relationen mellan kund och tjänsteman) med resekvalitet känns väldigt långsökt.
- Taco Bell Lion-spot känns som om jag sett förut. Varför vet jag inte… Och nej, talande lejon känns inte kul. Eller säljande.
- Toyota har uppenbarligen sett Audis backhopparstunt och tänkt “let’s do it the american way” och jodå: jag får helt klart andan i halsen. Tundra gör liksom jobbet. Det är muskler. Och real life stunt. Funkar garanterat.
- Van Heusen var… ah… nej. Godnatt.
Det kommer fler – vi tar med alla regionals också, brukar bli runt 116 till slut. Lägger upp det som visas över alla stater först. ;)
Fan… det kommer ju vara ett heltidsjobb att kolla alla :)
Joooo, att lägga upp dem är ju det. ;)
snabbrecenscion – they all sucked. Nu behöver du inte! Ha!