Tidsbestämd reklam instore

ICA Maxi blir först ut med att bygga dynamisk reklam genom att låta olika erbjudanden frontas vid olika tidpunkter. Malin Åkezon, på Notime som har sålt in idén (och tekniken antar jag eftersom idén knappast är ny) förklarar upplägget:

På förmiddagen visas budskap som vänder sig till de kunder som är lediga på dagen, vid lunchtid erbjudande om snabbmat och på fredag eftermiddag reklam för lite festligare helgmat. Systemet gör att reklamköparen kan beställa reklam för den tid man tror har störst effekt.

(Resumé)

Gott. Nu behövs bara att man också plockar in någon sorts statistisk utgångspunkt för det hela – helt enkelt att datagräva fram faktiska målgrupper för de olika tiderna. Fr a blir det intressant att se vilken sorts reklam man väljer att köra torsdag sen eftermiddag/kväll när många gör stora inköp – och samtidigt handlar inför helgen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *