Sveriges Konsumenter är en… nej två…

Sveriges konsumentråd byter namn till Svenska Konsumenter. Eftersom de upplevt att folk upplevde dem som kopplade till staten. (Dagens Media) Sen råkade det vara så att det redan fanns en organisation med namnet Svenska Konsumenter I Samverkan, som nu fått totalspel och ska stämma Svenska Konsumenter för namnintrång. (Dagens Media)

Den här historien lär oss två saker: det är viktigt att skydda sitt namn, och gärna skydda det i flera steg. Rent juridiskt kan möjligen Svenska Konsumenter I Samverkan nå en bit genom att hävda risk för sammanblandning med inarbetat namn, men eftersom Svenska Konsumenter inte var skyddat kan det bli knivigt. Det lär oss samtidigt att ju enklare desto bättre: varför valde Svenska Konsumenter I Samverkan inte att kalla organisationen Svenska Konsumenter från början? Jag vet inte, men uppenbart är att detta bevisar att det kan finnas ett värde att ta in en varumärkeskonsult i samband med att man ger sitt företag eller organisation ett namn.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *