Sprite utmanar användare

Mer användargenererat. Nu är det Sprite som mixar celebvertising, user-generated, webb och total (normal?) galenskap från Crispin, Porter + Bogusky i den senaste av “sublymonal”-serien. Se filmen på Youtube (den är värd att se – det är CP+B i sin prydno med en fullkomligt vrickad spot) och gå sedan till Lebron23-23.com och mixa din version av musiken till spoten. Du deltar i en tävling där kanske din mix används i just den reklamfilmen i samband med NBA-finalen, och är det tillräckligt bra väljer LeBron att använda det som sin personliga ljudlogotyp. (Adweek)

Är det här egentligen inte bara en uppdaterad form av de gamla slogantävlingarna? Jo. Vilket gör hela “user-generated”-frenzyn en smula överhettad och media/bloggar/branschen försöker i vanlig ordning uppfinna hjulet en gång till. Det som är “nytt” är medieval för att få ut själva tävlingen (YouTube, GoogleVideo och Yahoo!), och det faktum att man lovar att den bästa låten väljs.
Ett problem – som andra varumärken som utmanat nätvärlden att skapa reklam för dem – är att det ofta är professionella eller semi-professionella som gör de bästa spotarna. Här kan man lätt tänka sig att tävlingen vinns av någon som inte är helt ny på att mixa schyssta beats. Vilket innebär att den lätt rebelliska, amatöristiska user-generated-trenden egentligen handlar om att företagen får professionell hjälp. Gratis.

Men spoten är jävligt läcker :)

Related Posts

One thought on “Sprite utmanar användare

  1. Pingback: Beta Alfa » 10

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *