Slutet på 95an

sjs95.jpgPå en presskonferens idag tisdag valde SJ att gå ut med vad “95”-kampanjen handlade om:

Företaget ska sälja en halv miljon biljetter för 95 kronor styck.

(Aftonbladet)

Eh… jaha. Vilket jävla anti-klimax…

Tanken som SJ har är att ta upp kampen med flyget (i vilken gång i ordningen?) enligt di.se.

Related Posts

9 thoughts on “Slutet på 95an

  1. Erik Sandblom

    Dina lakoniska kommentarer är charmiga, men jag tycker inte alls att det var antiklimax. Stockholm-Göteborg för 95kr är ju lika mycket som flygbussen till Arlanda! På Stockholm-Malmö blir det 15 öre per kilometer, och man behöver vara fem i bilen för att det ska löna sig att köra istället. Och då tar det sex timmar mot fyra och en halv i tåget. Det är faktiskt, som man säger, skitbilligt.

    Vad trodde du att det var, jag menar, skulle man få 95 snapsar när man åker tåg eller?

    Sen det där med flyget, SJ har fler passagerare än alla flygbolag tillsammans på Stockholm-Göteborg (både Arlanda och Bromma). Inrikesflyget har inte ökat sen 1990 enligt http://www.sika-institute.se

    För den som oroar sig över klimatförändringar är de nya biljetterna en skön doft av trädgård, mitt bland avgaserna.

  2. Admin Researcher Post author

    Min lakoniska kommentar utgår från reklameffekten, inte utifrån utbudet. Helt enkelt: folk upplever inte det som så stort att SJ sänker priser på en halvmiljon biljetter (för det är det enda det gäller). För folk blir det då märkligt att SJ lägger ungefär lika mycket på en reklamkampanj som man lägger på att sänka priset. Alltså har inte SJ egentligen vunnit någonting. Så din fåniga kommentar kan du stoppa upp.

    Varför valde man inte att spinna på miljöfrågorna istället? Att ännu hårdare driva på tåget som det som en räddning för klimathotet? Nu skulle vara rätt tid att göra det – istället driver man vidare en priskonkurrenskommunikation som de är dömda att i slutänden förlora när lågprisbolagen börjar att flyga inrikes. Om man nu har så många som åker – varför inte bygga vidare på ett varumärkeslöfte om att bli bättre på att passa tiderna osv. 95 % av tågen i tid kunde varit ett större kommunikativt utspel.
    Sandström, du är ute och snurrar.

  3. Erik Sandblom

    Du tycks hålla med om att 95 kronor verkligen är billigt, men tror inte att det lockar många nya resenärer. Det tror jag däremot. Självklart kommer många bilister och flygresenärer att välja tåget om det bara är tillräckligt billigt. Det handlar om ekonomi, och ekonomi är inget nollsummespel.

    Låt oss därför göra ett räkneexempel.

    SJ ska sälja 200 000 resor per månad för 95kr. Det blir över sex tusen om dagen. Om man jämför med SAS så tar deras största plan på inrikes 180 passagerare, så dom skulle behöva 37 knökfulla flygturer varje dag för att ta alla dessa resenärer. Om varje destination har sex flyg per dag och riktning, så räcker de 37 avgångarna till tre destinationer, säg Malmö, Göteborg och Umeå.

    95-kampanjen är alltså ungefär lika stort som ett helt nytt lågprisflygbolag, som FlyMe eller FlyNordic.

    Eftersom SJ har en viss dyrstämpel så är det bättre med en kampanj för billiga priser, än en miljökampanj. Alla vet ju redan att tåg är miljövänligare än bil och flyg. Nu vet dom att det är billigare också.

    Sist men inte minst, så skulle jag bli glad om du kallar mig för Erik Sandblom och inget annat, eftersom det är det jag heter.

  4. Admin Researcher Post author

    Vi kan säga så här: Jag håller inte med dig. Varför? Jo, för att det också handlar om att bygga varumärke. Och om det är så som du säger (vilket jag inte är helt säker på) att folk “vet” att SJ är miljövänligt borde de helt enkelt valt att skydda den positionen. Och sen låtit priset bli grädde på moset. Idag hamnar de i samma träsk som alla andra som försöker att konkurrera med lågt pris – att man inte kan höja priset efteråt. Vad händer när de inte längre säljer biljetterna för 95 spänn? Jo, då har lågprisflyget gulddagar eftersom man då kan plocka alla missnöjda tågresenärer som vant sig vid att det går att ta sig billigt till Göteborg.

    För övrigt – det är bara vissa biljetter som kommer att vara billigare. Inte alla. Och bara en viss mängd kommer att säljas. Vilket innebär att de snarare riskar sitt varumärke.

    Ditt sätt att tänka är kortsiktigt – både marknadsföringsmässigt och miljömässigt.

  5. Erik Sandblom

    Det finns dom som konkurrerar lönsamt med lågpris. Ryanair är ett av världens mest lönsamma flygbolag, samtidigt som man har de lägsta priserna och en mycket hög punktlighet. SAS har det kämpigare, folk vill inte betala för lounger och annat smink. Tänk vad mycket Tele2 har tjänat bara på att vara lite billigare än Telia.

    Ibland är priset tillräcklig reklam och tillräckligt varumärkesbyggande i sig. Hur mycket reklam har du sett från Ryanair, hemsidan undantaget? Och hur starkt tycker du varumärket är?

    Resebranschen är inte som prylbranschen. Prylar kan lagras i affärer och varuhus med långt bäst-före, medans hotellnätter blir helt osäljbara på några timmar. Det är bättre att få in en krona för en hotellnatt eller en tågstol, än att dom står helt osålda. Hälften av SJs stolar går tomma. Tänk om hälften av alla Volvobilar som tilverkades, helt enkelt inte blev sålda! Inte ens med rabatt, inte alls!

    SJs risktagande med 95-kampanjen är litet. Som du själv noterar så är det “bara” 7000 95-biljetter om dagen som säljs. Däremot säljer dom hela 25 000 vanliga JustNu biljetter varje dag som inte är så billiga, plus en massa biljetter till “normalpris”.

    Okej att precis alla kanske inte tycker att SJ är miljövänligare än alternativen, men alla X 2000 har Naturskyddsföreningens svan längst fram. På hemsidan finns en miljöräknare, och sen i höstas har de faktiskt haft lite fler annonser på hemsidan gällande koldioxid. Den reklamkampanjen har pågått i decennier och fortsätter, så mer behövs inte.

  6. Admin Researcher Post author

    Så bra då. Hoppas att du får bra betalt av SJ – eller att King ger dig schysst lön.

    Och att säga “det är reklam nog” får du faktiskt ge mig siffror på – och fr a så kan man nog diskutera om Ryanair per definition är mest lönsamt – de väljer att bara ha vissa linjer, vilket innebär att servicen är låg dvs. går inte att jämföra med SJ.

    Att SJ säljer massor av Just Nu-biljetter som inte gäller det nya priset innebär antagligen att många konsumenter är missnöjda med att inte fått det billiga priset.

    Men visst, du vet bäst. Så är det. Kollade upp dig och har ingen lust att diskutera med dig.

  7. Erik Sandblom

    Jag har inga siffror på att SJ har marknadsfört miljön tillräckligt, det är min subjektiva bedömning. Men skillnaden mellan 95 och miljön är att miljön är gammalt (om än aktuellt), medan 95 är nytt. Därför tycker jag det är bra att lägga mest krut på 95, under en tid. Reklamkampanjen varade bara under någon vecka vad jag förstår. Kanske är inte kampanjen det bästa exemplet på reklam, men jag tror den passar SJ väldigt bra.

    Visst kan folk bli missnöjda om de inte får det lägsta priset, men jag tror de flesta accepterar att de billigaste biljetterna finns i begränsad mängd.

    Ryanair och SJ är inte lika i allt, men en stor likhet är att de tjänar på att sälja annars osålda stolar. Det gäller hela resebranschen.

    Personligen önskar jag att SJ skulle städa dom illaluktande toaletterna bättre, och installera fler baggagehyllor i andra klass. Och Ryanair är inte så himla mycket billigare än de andra bolagen. Men det är en annan historia.

    Jag har arbetat i tågbranschen, men inte för SJ, och aldrig i reklambranschen.

    med vänliga hälsningar
    Erik S.

  8. Admin Researcher Post author

    Så det är därför du menar att du vet bättre hur reklam fungerar än mig?

  9. Pingback: adland

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *