Jelpo interagerar under uppstartsfasen

Företaget Jelpo och entreprenörerna Daniel Bergström och Kristian Johansson har valt att köra en totalt transparent uppstartsfas för sin nya e-tjänst. Tjänsten i sig är väl inte speciellt revolutionerande: en tjänst som ska låta användarna tipsa om vilka företag som är bra och dåliga – det har Cint gjort i många år (tack Kristofer!), och på så sätt bli en konsumentsajt a la användargenererad:

På 90 dagar ska de starta en ny webbtjänst, som de själva beskriver som en kombination av Gula sidorna, Wikipedia och Pricerunner.

Det intressanta är deras öppenhet i att låta alla följa deras vardag via bloggen.

Vår förhoppning är att Jelpo ska fylla en så pass central funktion i vardagen att den mer eller mindre sprids som en löpeld till vänner och bekanta. Vår tjänst bygger på att användarna ska känna sig delaktiga i något och tillhöra ett kollektiv, en känsla vi tror är svår att bygga upp via de mer traditionella och opersonliga marknadskanalerna.

Nyckeln för oss blir att få till den här virala spridningen så pass fort att eventuella konkurrenter som lär dyka upp inte hinner ikapp oavsett om dom heter Eniro eller Hitta. Vad tror ni, väljer vi rätt väg?

(IDG.se)

Om jag bortser från en viss känsla av “sett det förut” när det gäller den korta tidsintervallen, och den något flåshurtiga “vi ska bli en del av vardagen” ((det är samma löften som företag under Den Nya Ekonomin/IT-bubblan kommunicerade. Mrs Freckles är ett exempel som såg bra ut, på papperet.))så är Jelpo spännande som exempel hur bloggformatet kan användas för att både marknadsföra en idé eller ett företag, liksom att interagera med sina läsare och potentiella användare/konsumenter.
Fördelen ligger i att man har möjligheten att redan från dag 1 som skarp tjänst redan vara känd bland många, och ha en relation med pionjäranvändarna. Alla de som kommer att testa tjänsten, kommer också ha en särskild känsla av att de är en del av tjänsten.

Related Posts

5 thoughts on “Jelpo interagerar under uppstartsfasen

  1. Daniel Bergström

    Hej!
    Trevligt att du snappat upp vår blogg!

    Att vi jämförs med Cint är fullt rimligt med tanke på hur sparsamma vi har varit i informationen kring själva affärsidéen. Dock vill jag påpeka att vi skiljer oss markant, men viss inspiration har vi fått därifrån även om det finns flera tjänster i USA som vi ligger närmare i jämförelse med.

    Hälsningar
    Daniel Bergström
    Jelpo.com

  2. Admin Researcher Post author

    Jag kan förstå problemet med att balansera transparensen med att skydda sin idé. Samtidigt innebär ju det att gamla rävar som jag får känslan av att det är gamla produkter i nya förpackningar, vilket ju inte är så bra eftersom vi som var med förra gången har en hel del god erfarenhet att ta del av.

  3. agaton

    Skrev också om att deras marknadsföringsmodell med bloggen, är det intressanta i dagsläget. Visst kan produkten också vara häftig -det tror jag säker, men marknadsföringssättet är än mer intressant just nu känner jag.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *