Halvnaket från H&M i jul

H&M relanserar sin klassiska utomhusstrategi med modeller endast iklädda underkläder till jul. Skådespelerskan Emmanuelle Béart är årets modell. Valet av en äldre modell förklarar H&M:s marknadschef Jörgen Andersson på följande vis:

Vi vill av kommersiella skäl visa underkläder på en modell. Sättet vi gör det på måste vi kunna stå för. Modellen måste ge en sund och hälsosam bild.

Enligt den officiella historieskrivningen valde företaget att sluta med sina lättklädda utomhuskampanjer eftersom fokus hamnade på modellen snarare än på underkläderna. Men eftersom man nu upplever att konkurrensen i underklädessegmentet har hårdnat ((Sorry… men det var kul…)) och att företaget tappat för mycket mark så väljer man att satsa på ett gammalt säkert kort.

PR-mässigt har de fått draghjälp av Gudrun Schyman som kallar kampanjen “light-porr” ((Borde väl kallats “softcore” för att på något sätt bli relevant.)) och självklart väljer hon att uttala sig:

H&M skulle få mer respekt genom att ta avstånd från den här typen av annonsering. Det är inte bra att företaget förknippas med den här typen av pornofiering.

(DN – Ekonomi och självklart finns att läsa i alla media, bland annat Expressen/Mode. För andra bloggares kommentarer kolla in Knuff)

Schymans “rasande” är liksom för förväntat att ens fundera över. Det som är intressant är snarare de uttalanden som H&M gör. Att de valt en äldre modell är helt i linje med rådande trend inom modebranschen: Emma Sjöberg, Isabella Rossellini, Madonna, Liz Hurley (läs en tidigare postning om den trenden). Det där om “hälsosam etc.” är tillrättalagt för att inte öppna för diskussion om deras hanterande av Kate Moss-incidenten. Däremot lyser förklaringen om varför de valde att sluta med den framgångsrika utomhusreklamen upp det hela – förklaringen är antingen mycket genomskinlig eller så har de varit ute och cyklat: vilket företag skulle välja bort den oerhörda PR-framgång som “vilken modell blir det i år” gav i mediegenomslag med förklaringen om för lite fokus på kläderna? Nej, snarare var det nog en rädsla för feministlobbyn som stoppade det förra gången. Hoppas jag åtminstone. För H&M:s track record i PR.

Mer hos Resumé.

Related Posts

2 thoughts on “Halvnaket från H&M i jul

  1. Johan L

    frågan är varför media envisas med att ge den där Schyman utrymme för sina nymoralistiska kvinnoideal (påklätt skall det minsann vara!)? hon är lika förutsägbar som tråkig. men för H&M är det säkert bra PR :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *