Google vill lyssna på dig. Också.

Google håller på att utveckla ett sätt att använda sig av datorernas inbyggda mikrofoner för att avlyssna vad som sänds på TV samtidigt som vi har datorer igång tittar på TV. Det hela bygger på korta instick som sedan kollas av gentemot en uppsättning soundbites, som i sin tur är kopplade till reklam som är relevant för just det som sker i rutan. Eftersom det hela bygger på snabba automatiserade analyser ska det fungera sömlöst, och inte inkräkta på upplevelsen hos mottagaren. (Technology Review)

Det hela låter som ett aprilskämt eller ren nördighet men vis av att Googles utvecklar många gånger börjat med något som verkar totalt galet för att sedan hitta vettiga användningsområden för det. Jag kan tänka mig att det hela snarare kommer att fungera i samband med att mediecentran blir mer vanliga i vardagsrummen och när fler och fler kan titta på TV direkt i datorerna.

Kommer vi vilja köpa reklamen då? Antagligen. Det hela bygger på en balansgång mellan upplevelsen av att någon har kontroll över vad man ser men samtidigt också den starka önskan hos konsumenterna om att reklamen är relevant – dvs. personligt utformad för den enskildes intresse och behov. Googles framgång bygger på deras balanserande mellan att ge relevanta sökningar och samtidigt koppla sina AdWords och AdSense till sökningarna.

Det vore en dröm att kunna koppla reklamen närmare det som sägs och sker på TV – och i dagens medievärld där fragmenteringen ökar blir det omöjligt att använda [[behavioral targeting]] på ett genomgripande och effektivt sätt. Det saknas en automatik och en möjlighet att koppla reklam direkt till vad som sker i rutan innan eller efter ett reklamavbrott.

Related Posts

11 thoughts on “Google vill lyssna på dig. Också.

  1. SANDRA

    Hur ska det fungera?
    Ska inspelningen gå igång så fort reklam börjar sändas?
    Ska vi vara medvetna om inspelningen, hur ärliga blir våra kommentarer då?Vi har ju en tendens att välja våra ord om vi vet att någon lyssnar.
    Det här låter alien.
    Men å andra sidan sa vi det om att resa till månen också…

  2. Admin Researcher Post author

    Reklam är mycket mer än det du ser. Testa nån gång att gissa vilken reklam det är som du hör. Det kommer (förhoppningsvis) innebära att reklamen mer upplevs som integrerat med programmet. Genom att marknadsföringen mer och mer kommer att vara en del av det som är programmen.

  3. D71

    Man kan bli paranoid för mindre. Det vore otroligt märkligt om några större massor skulle gå med på ett sådant intrång i privatlivet frivilligt. En mikrofon som är påslagen och skickar information som du inte kan kontrollera till Google? Nja, jag tror inte det. Men med tanke på att Google har koll på sina användares kalendrar, mailboxar, sociala nätverk, sökningar, dokument, blogbesök, finanser (kalkylbladet) och en massa annat, så är det inte så konstigt att de vill ha koll på vad som händer där hemma också…

  4. Pingback: Nu vill Google även avlyssna oss « Fyra nyanser av brunt

  5. SANDRA

    Okej niclas, du menar att reklamen ska passa ihop med det som visas på tv?

    Jag tänker på att man gör reklam för leksaker när det är barnprogram på tv.

  6. Admin Researcher Post author

    Nu skulle man kunna göra en mer precis reklam. Visar man exempelvis köttbullar i en film så kan Mamma Scan ha en spot liggande för köttbullar som direkt körs.

  7. o.s

    Jag ser verkligen detta hända på nätet, mycket bättre. Men, inte i tv och via microfoner. Att lagra och analysera vad jag klickar på, läser mm bör användas för att i realtid fylla annonsutrymme på nätet, streama en viss film istället för en annan mm mm. Via annonssamarbeten. Men på TV….nääää fy fan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *