Elgiganten sparkar Mediamarkt på PR-benet

Det här är bara för bra för att vara sant:

Men konkurrenten Elgiganten har tydligen haft en bra omvärldsbevakning. De kontrar med en helsidesannons där de matchar utmanarens priser […]
– Våra kunder har gjort oss störst i Sverige på grund av våra låga priser. Vi tänker fortsätta ha de lägsta priserna, säger Henrik Bjönnes, som idag är på plats i butiken i Kungens Kurva.
Och även konkurrenten är på plats i butiken.
– Ja det är flera från Mediamarkt här just nu. De storhandlar. Det ser ut som de tänker köpa 15 plasmaskärmar. Vill du prata med dem kan jag räcka över luren.
Henrik Bjönnes frågar om Mediamarkt vill prata med Resumé, men de avböjer.

(Resumé)

Touché! Att de sedan pysslar med en sorts direktverkande totalanfalls-PR genom att köra bussar till MMs affärer och med megafon berätta att man kan få skjuts till Elgiganten med megafon visar att det är en nya situation på hemelektroniksidan. “Take No Prisoners”-marknadsföring :)
Elgiganten har uppenbarligen bestämt sig att köra en hårt offensiv linje gentemot Media Markt. Nu stäms MM för vilseledande reklam av Elgiganten. John Lundmark, försäljningschef på Elgiganten förklarar:

Vi har sedan tolv år på marknaden garanterat våra kunder lägsta pris. Vi har gjort en prisjämförelse och vi är bättre och andra svenska konkurrenter är också bättre. Och det skadar ju konsumentens förtroende med sådana vilseledande saker. Därför attackerar vi på det här sättet.

(Aftonbladet)

De svenska kedjorna har fått en gemensam fiende och sluter sig nästintill samman i en pakt. Liknar den situation som blev på dvh-marknaden när Lidl först etablerade sig i Sverige.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *