Verklighetsfrämmande förslag om reklamregler

Konsumentföreningen i Stockholm vill ytterligare skärpa marknadsföringsreglerna runt skönhetsmedel och siktar speciellt in sig på hudkrämsegmentet.

Att göra ett medvetet val och jämföra en produkts effekt med en annan, med utgångspunkt från marknadsföringen är snudd på omöjligt. Ska jag välja krämen som gör mig ”Nästan som nylyft och tydligt föryngrad”, den som lovar ”Bli år yngre.7 x snabbare”, eller ska jag köpa den som ger ”Synlig minskning av rynkor, upp till 64 % frågar Louise Ungerth. Det är svårt för en konsument att avgöra om krämen har effekt och man kan inte som företag gör hänvisa till effektstudier i provrör. De har inget med verkligheten att göra.

Deras förslag är långtgående:

  • Dubbeltestning gentemot placebo respektive krämbas.
  • Oberoende certifierings- eller standardiseringssystem
  • Grundligga tester på biverkningar och dessa, liksom eventuella restriktioner, ska klart och tydligt anges på förpackningen.
  • Konsumenter ska enkelt få tillgång till allt bakgrundsmaterial för testerna.
  • Läkemedelsverket ska avsätta medel för att kontinuerligt granska marknadsföringen av dessa krämer.

(Newsdesk)

Vi jobbar mycket med just hudvård. Apoteket har strikta krav på vad man får säga och skriva. Liksom Läkemedelsverket. Konsumentföreningens förslag är oerhört långtgående, nästintill vansinniga. Deras förslag argumenterar för en situation där hudvårdsprodukter testas och kontrolleras på samma sätt som läkemedel. Detta samtidigt som naturläkemedel får en mycket enklare kontroll och får marknadsföras på ett mindre restriktivt sätt. Hela pressmeddelandet känns verklighetsfrånvänt. Det kanske mest vansinniga är förslaget att allt material om testerna ska lämnas ut till vem som helst, inklusive interna testresultat. Det är något som inte ens de stora läkemedelsföretagen behöver göra och det är ett rent fientligt förslag. Det innebär att alla konkurrenter kan hålla total koll på varandra och stjäla idéer, formuleringar och analysera ett företags kompetens.

Läs en artikel om det på di.se

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *