Måla fan på väggen

Nytt reklamord: kirurgisk marknadsföring. Det innebär egentligen inget annat än en rätt ordinär form av gerilla-PR. Myntat av Svenska Målareförbundet i samband med en del av sin kampanj i Almedalen för att påpeka för politiker hur säsongsbetonat målarearbetet är. Idén är att målarna i samband med fr a statsrådens olika seminarier ska utföra ett måleriarbete. Enligt förbundets pr-konsult Sven Lundberg handlar det om att:

Målare är arbetslösa på vintern bara för att man i regel planerar in måleriarbeten att bli utförda under sommarmånaderna. Det vanliga är att man vill att lokaler ska bli ommålade när människor har semester. Det gäller speciellt i skolor och annan kommunal verksamhet. Det vill vi uppmärksamma för att få till en förbättring.

(Resumé)

Jahaja. Jag vet inte om pr-konsulten hört talas om det kommunala självstyret. Det där som innebär att kommunerna är i de flesta frågor självstyrande gentemot exempelvis statsråd – och att statlig inblandning sker på systemnivå…
Och Resumé var bara tvungen att använda ordet “-kupp”.

Related Posts

2 thoughts on “Måla fan på väggen

  1. Sven Lundberg

    Vårt budskap under
    Almedalsveckan riktas till kommunpolitiker, landstingspolitiker och fritidspolitiker.
    Vi vill uppmärksamma att målare är arbetslösa helt i onödan vintertid. Sveriges målare vill skapa goda miljöer i våra skolor, sjukhus och bostäder under hela året. Med en bättre gemensam planering kan vi hushålla bättre med våra skattepengar.
    Konsulten

  2. Admin Researcher Post author

    Det var inte den vinklingen som nyheten hade. Med andra ord har något inte varit riktigt klart när det gäller kommunikationen gentemot media. Eller?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *