Hur Butler vann Mini-kontot.
En intressant kreativ pitch där de kreativa blir utsatt för en rejält kreativ workshop. Det hela startade genom att CP+B plötsligt lämnade kontot (till förmån för det amerikanska VW-kontot) och valde att utmana de deltagande byråerna på deras egen planhalva: de fick tävla mot varandra samtidigt.
- presentation och att kreativt skapa en namnlapp till sig själva. Mother valde att sätta bilder på sina mammor där. Smart onekligen.
- frågor som skulle besvaras i tur och ordning – många innebar att de behövde visa sitt laterala tänkande
- jakt efter idéer och saker att skapa en scrapbook. Samtidigt fick de köra Minis.
(Business Week via AdPulp)
Det är än intressantare att läsa kommentarerna hos Adpulp. Kreativa anser pitchen vara ett hån mot kreatörerna. Och lite samma sak verkar Scott Goodson från Strawberry Frog tycka
You don’t expect the client in these situations to be creative…that’s what they want us for.
Vad är det som är så farligt? Uppenbarligen att de inte har kontroll över situationen.