Spray skapar mänsklig sökmotor

Spray lanserar en ny community som bygger på ett avancerat databassystem. Tanken är att koppla ihop communityn och de virtuella sociala nätverken med sökningar på ämnen, den teknik som gjort Technorati stor – tagging tillsammans med betygssättning på svar.

Trenden på Internet visar tydligt att det anonyma virtuella rummet förändrats och att det är sociala nätverk med personlig karaktär som blir allt viktigare för internetanvändaren. Som en av de ledande leverantörerna av communityprodukter i Sverige följer Spray denna utveckling och erbjuder användarna ett ”virtuellt grannskap”. Både sökningar och svar bygger på förtroende och interaktion mellan användare och alla givna svar kan betygsättas och utvärderas enligt särskilda poängsystem.

Företaget kallar Spray IQ för en “mänsklig sökmotor” – en kunskapscommunity och Thomas Dominikowski, produktchef för söktjänster hos Lycos Europe, förklarar upplägget:

Vårt mål är att ställa mänskliga hjälpare till förfogande för våra användare när de söker på Internet. Alla sammanlagda personliga kunskaper går långt utanför möjligheterna för de sökalgoritmer som vanligen finns tillgängliga i sökmotorer. Därmed särskiljer vi oss markant från andra leverantörer och erbjuder ett nytt alternativ till klassiska söktekniker, internetforum och nyhetsgrupper.

Just tag-tekniken har gjort att företaget använt ett antal bloggare som hjälp för att utveckla funktionerna. (Newsdesk)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *