Sony vill komma närmare

Sony förutspår att TV-reklamen kommer att minska och vill hellre satsa på “narrowcasting” dvs. att sända reklam på skärmar i butiker och köpcenter. Eric Siereveld, Retail Director på Sony tar exemplet 7-Eleven i Danmark:

I Danmark använder till exempel 7-eleven rörlig bild och det har gett bra effekt på försäljningen. Erbjudanden som har gått i rörligt har sålt mellan 30 och 300 procent mer än samma erbjudande i tryckt print.

Det hela blir ekonomiskt genom att skärmarna kopplas samman i större nätverk, vilket innebär att större annonsörer kan intressera sig för tekniken. (Resumé)

Jag tror att den låga svenska viljan att testa det här beror på att bland annat Coop körde med rejäl “narrowcasting” där synnerligen lokala och synnerligen usla reklamfilmer sändes på rätt fula burkar ovanför kassorna. Minnet av dessa fruktansvärda upplevelser sitter antagligen i. Men jag tror att med en ny teknik och kreativt tänkande handlare och köpcentrumledare kan tekniken ge oerhört mycket tillbaka. Och inte enbart genom att rulla samma reklamfilmer som överallt annars men också möjligheten att integrera egna snabba erbjudanden.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *