Våga inte säga OS

OS är ett varumärke. SOK, på uppdrag av det internationella IOK, jagar dem som använder sig av ringarna eller ordet “OS” på ett felaktigt sätt: Björn Rosengren, vice ordförande i SOK förklarar:

Det är företag som på olika sätt gör kopplingar till att OS äger rum, genom att annonsera om “OS-bilar”, “OS-priser” eller något liknande.

Kampanjen handlar bland annat om printannonsering och pr. Några av dem som sponsrar och på annat sätt får använda varumärket är: Coca-Cola, McDonalds, GE, Atos Origin, Omega, Johnson & Johnson, Panasonic, Kodak, Lenovo, Samsung, Manulife och Visa (IOK:s globala partners). För SOK är det ATG och Nordea som är huvudsponsorer, Vattenfall är teamsponsor, Adecco och Stadium är officiella leverantörer och Astra Zeneca och Stockholm Arlanda Airport har också pyttsat in pengar till SOK. Rosengren förklarar varför de redan jagat ikapp tio företag som hotas med stämning för varumärkesintrång och krävs på ersättning:

[…]det är egentligen pengar som vi inte vill ha. Vi vill att alla ska respektera varumärket. Det är vi skyldiga de företag som går in som sponsorer.

OS 2004 var det hela 60 företag som SOK meddelade varumärkesintrång och hot om stämning – ingen valde att ifrågasätta SOK:s begäran om ersättning.(N24.se)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *