IAG har gjort en rejäl koll över Super Bowls olika reklamspottar: Most liked:
- Ameriquest Mortgage
- FedEx
- Budweiser
- Bud Light
- Budweiser
- Bud Light
- Sprint
- Ameriquest Mortgage
- Bud Light
- Aleve
Most recalled:
- Bud Light
- Budweiser
- GoDaddy.com
- Diet Pepsi
- Hummer H3
- Diet Pepsi
- Bud Light
- FedEx
- Budweiser
- Bud Light
(Ad Age)
Ännu ett bevis på att mest omtyckt och mest effektiv inte är detsamma.
“Mest recalled”? Lite bättre går det nog att få det med svenska ord.
Det gör det. Frågan är om det är så jävla intressant. Vad är viktigast – att nyheten finns att läsa eller att den är “rättsvenskad”?
“Ännu ett bevis på att mest omtyckt och mest effektiv inte är detsamma.”
Det är inte alls säkert att den där undersökningen visar på hur effektiva filmerna är. Säg att det bara är folk som är intresserade av att låna pengar som kommer ihåg Ameriquest och att det bara är ungar som inte får dricka öl som kommer ihåg Bud-filmerna så vips är den mest omtyckta också den mest effektiva filmen.
Eh… det var väl ungefär det som jag sa. Most liked innebär inte most effective. Eller ens att brandingen fungerat.