Svenska PR-företagen cyklar vilse

Diskursen om PR-branschens olika branschföreningar fortgår. Tidigare postning; om att PR-branschen antingen visar vitalitet eller omogenhet har gett en del svar. “yastory”s kommentar har jag redan diskuterat vidare utifrån DI:s undersökning av PR-branschens kunder.

Gabriella Finnborg, ordförande i Svenska PR-företagen, svarar i en kommentar och kort sagt kan hennes svar sammanfattas med att den befintliga branschorganisationen PRECIS är en klubb för inbördes beundran av de större företagen i branschen och därför Svenska PR-företagen öppen för alla.

Alltså – en branschorganisation med folk som egentligen vill vara med i den andra branschorganisationen… det känns ju… sunt…

Finnborgs avslutning är ett försök att blanda bort korten:

Däremot kan man fundera över i vilket syfte Reklamförbundet nu startar en PR-grupp inom sin organisation. Man gör det knappast för att främja PR-branschen, istället handlar det om att man vill skydda sina egna intressen. Reklamförbundets agerande är inte särskilt snyggt.

Onekligen en intressant passning. Fr a eftersom den är helt huvudlös och ologisk. Självklart agerar Reklamförbundet för att skydda sina egna intressen – det är det som en branschorganisation är till för! Att mena att Reklamförbundet tyst och snällt ska sitta still i båten är ett försök att spela på “David mot Goliat”-perspektivet. Vi som medlemmar i Reklamförbundet förväntar oss att de faktiskt skyddar sina intressen – dvs. medlemmarnas. Och när det gäller att främja PR-branschen så är det inte Reklamförbundets första prio utan att faktiskt se till att reklambranschen överlever – något som många PR-företag försöker att motverka genom att själva göra hela marknadskommunikationen för sina kunder.
Finnborg är ute och cyklar på djupt vatten.

Läs också JMWs utmärkta genomgång av vad PR-arbete faktiskt handlar om: En skumraskbransch?

Related Posts

5 thoughts on “Svenska PR-företagen cyklar vilse

  1. Tomas Nihlén

    Intressant när reklambyråerna anser att PR-byråerna försöker ta av deras kaka genom att ta på sig hela marknadskommunikationen samtidigt som PR-byråerna tycker att reklambyråerna vill uppnå totaldominans.

    PR-byråerna lever i ett paradigm där reklambyråerna och mediebyråerna ses som “storebror” och kastar en stor skugga över PR-branschen. Dessutom är man ofta lite orolig att både reklam- och mediebyråer vill ta på sig även PR-biten av marknadskommunikationen.

    Men jag tror att i framtiden kommer de vattentäta skotten mellan reklam och PR att suddas ut. I samma takt som gränsen mellan reklam och innehåll gör det. En trolig utveckling är att vi får se fler stora byråer som både satsar på PR och reklam, fler små oberoende kommunikationsbyråer som hjälper kunderna att samordna kommunikationen samt fler renodlade varumärkesbyråer.

    T – http://www.trendency.net

  2. N|. Post author

    Självklart är det så. Jag jobbar ju själv på en byrå där mitt jobb inte sällan halkar in på PR-biten. Sen funderar jag över hur PR-byråerna kan tycka att mediebyråerna är en storebror – de köper ju bara reklamtid och -plats…
    Själv tror jag iofs att det i slutänden är reklambyråerna som kommer att överleva – det finns substans samtidigt som vi säljer idéer.

  3. Tomas Nihlén

    Jag tror att när det gäller mediebyråerna så är de i många fall relativt stora och arbetar under förhållandet att deras arbete är i alla fall till stora delar systematiserat och mätbart. PR å andra sidan är svårare att systematisera och mäta – vilket leder till att det är svårare att visa den potentiella affärsnyttan för kunder.

    Ett PR-projekt kan ge en enorm utdelning eller ingen alls, och resultatet beror inte bara på byrån utan på andra faktorer i omvärlden.

    Sen vore det konstigt om inte du sa att det är reklambyråerna som kommer att överleva… ;)

    Nä men allvarligt talat så tror jag på integration av PR och reklam – båda i enlighet med en tydlig varumärkesstrategi.

    T – http://www.trendency.net

  4. N|. Post author

    *flinar* Jo, det vore ju konstigt annars. Och du beskriver just grunden i vad jag jobbar med och det som är min mission. Allt ska utgå från en tydlig varumärkesstrategi.

  5. Pingback: Researcher » Svenska PR-företagen går ännu en match mot Precis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *